کمپین تبلیغاتی اینستاگرام را چگونه راه بیندازیم؟

کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

اگر مانند بسیاری کسب‌وکاری را در اینستاگرام راه‌اندازی کرده‌اید، بدون شک خواب و خیال بهبود آن را نیز در سر می‌پرورانید. کمپین تبلیغاتی اینستاگرام در کنار دیگر استراتژی‌های مناسب می‌تواند در رسیدن به این هدف بسیار کمک کند. اینکه کمپین تبلیغاتی اینستاگرام را چگونه ایجاد کنیم؟ پرسشی است که در این مقاله به دنبال پاسخ به آن هستیم.

گام اول؛ مشخص کردن هدف از ایجاد کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

اولین مرحله در اینکه کمپین تبلیغاتی اینستاگرام را چگونه ایجاد کنیم این است که هدف نهایی خود را مشخص کنید. بدون داشتن هدف گذاشتن هزینه در این بخش چندان توجیه‌پذیر نخواهد بود. هدف شما می‌تواند افزایش فروش یا بیشتر دیده‌شدن باشد. با در ذهن داشتن یک هدف مشخص، محتوا، کاربران هدف و فرمت کمپین آسان‌تر تدوین خواهد شد. به‌طور کلی مهم‌ترین اهداف از ایجاد یک کمپین تبلیغاتی اینستاگرام را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • آگاهی از برند (Brand awareness)
  • نرخ مشاهده یا ریچ (Reach)
  • ترافیک
  • نصب برنامه
  • بازدید از ویدئو
  • نرخ تبدیل (Conversions)

کمپین تبلیغاتی در اینستا

گام دوم؛ مشخص کردن کاربران هدف کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

بعد از هدف، نوبت به مشخص‌کردن کاربران هدف می‌رسد. کار را می‌توانید با مراجعه به آنالیتیکس اینستاگرام شروع کنید. برای نمونه یک کسب‌وکاری را که در حوزه مد و پوشاک زنان فعالیت دارد و فالوئرهای زیادی نیز دارد، در نظر بگیرید که قصد دارد یک کالکشن مردانه را نیز معرفی کند. یک استراتژی خوب برای هدف قرار دادن کاربران مناسب باید با در نظر گرفتن سن و موقعیت مکانی کاربران مرد تدوین شود.

از طرفی هم اگر کسب‌وکار شما طیف گسترده‌ای فالوئرهای جوان و نوجوان دارد، راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام پیرامون روز پدر می‌تواند بازدهی خوبی برای شما داشته باشد. در صورتی که کاربران شما افراد پابه‌سن‌گذاشته‌ای هستند، کمپین‌هایی در رابطه با هدایای مناسب همسر، قطع به یقین نتیجه ایده‌آلی در پی خواهد داشت.

کاربران هدف کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

همانند شکل بالا، در تعریف کاربران هدف می‌توانید مشخصاتی مانند جنسیت، سن، موقعیت و علایق را مشخص کنید. در صورتی که هدف شما فروش نیست، بلکه افزایش آگاهی از برند و دیده‌شدن است، خب قاعدتاً باید کاربران هدف خود را بسیار گسترده‌تر در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: ساخت کمپین تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای کوچک در هفت گام آسان

گام سوم؛ مشخص کردن فرمت کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

تبلیغات یا همان ادز در اینستاگرام نیز دقیقاً مانند پست‌ها، شکل و اندازه‌های مختلفی دارند. نوع و فرمت تبلیغات شما باید بهترین تطابق را با کاربران و هدف موردنظر داشته باشد. انواع تبلیغات قابل‌استفاده از کمپین اینستاگرام را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

تبلیغات به صورت تصاویر ویدئو که به‌صورت پست‌های فید با یک برچسب مشخص می‌شوند. مزایای این روش این است که به سمت کاربران هدف روانه می‌شود. مشکل آنجاست که تبلیغات به این صورت در کسری از ثانیه برای هزاران کاربر ارسال می‌شود. برای اینکه بهتر بتوانید از این روش تبلیغات نتیجه بگیرید سعی کنید که تصویر یا ویدئوی شما به حد کافی شاخص و برجسته باشد.

فرمت کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

تبلیغات به‌صورت تصاویر چندگانه (مولتی) برای کسب‌وکارهایی که به دنبال به تصویر کشیدن محصولات یا کالکشن‌های خود هستند، بسیار مناسب است. بر اساس نظر کارشناسان این شیوه از تبلیغات در اینستاگرام از نظر بازدهی و افزایش کلیک ۱۰ برابر از تصاویر ثابت بهتر هستند. با دیدن ۱۰ تصویر، کاربران شما می‌توانند درک کاملی از برند شما به دست آورند. تصاویر چندگانه روش خوب و به‌صرفه‌ای به‌منظور روایت داستانی در مورد برند شما است.

فرمت کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

تبلیغات به‌صورت استوری نیز روش دیگری از تبلیغات در کمپین اینستاگرام است. هر روز تقریباً ۴۰۰ میلیون بازدید از استوری‌ها صورت می‌گیرد. برای روایت داستان برند مناسب است و اجازه گذاشتن ۳ پست را به شما می‌دهد.

فرمت کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

گام چهارم؛ طراحی تبلیغات اینستاگرام

هنگامی که هدف و فرمت تبلیغات خود را مشخص کردید، باید روی جذب‌کردن کاربران متمرکز شوید. برای دست‌یابی به این مهم باید خلاق باشید. فاکتورهای زیادی همچنین تصویرپردازی را در نظر بگیرید. در زیر چند نکته مهم در این خصوص عنوان شده است.

تبلیغات شما باید سرراست و مشخص باشد. شما صرفاً چند ثانیه برای جلب توجه یک کاربر وقت دارید. اگر خودتان متن تبلیغاتی خود را بعد از یک بار خواندن متوجه نشدید، باید در آن بازبینی اعمال کنید.

طراحی تبلیغات اینستاگرام

لوگوی برند خود را حتماً در تبلیغات لحاظ کنید. اگر تصمیم شما افزایش آگاهی از برند و دیده‌شدن است، این موضوع بسیار مهم‌تر خواهد بود.

راه‌اندازی یک مسابقه یا حراج می‌تواند مفید باشد. حراج محصولات باعث افزایش آگاهی از برند و بیشتر دیده‌شدن می‌شوند. اگر به فکر راه‌اندازی مسابقه هستید، مطمئن شوید که چالشی که در نظر گرفته‌اید، خواهان زیادی خواهد داشت.

فراخوان به عمل (call to action) قدرتمندی را در تبلیغات خود اعمال کنید. فرقی نمی‌کند فرمت تبلیغات شما چه چیزی باشد، مطمئن شوید که کاربران را به سمت جایی که می‌خواهید به‌درستی هدایت می‌کنید.

طراحی تبلیغات اینستاگرام

گام پنجم؛ مشخص‌کردن بودجه کمپین تبلیغاتی

بودجه‌ها برای هر کسب‌وکار و کمپینی متفاوت خواهد بود؛ اما اگر این اولین کمپین تبلیغاتی اینستاگرام شما است، شاید بهتر باشد که با هزینه‌های خود محافظه‌کارانه‌تر برخورد کنید.

مهم‌تر از هزینه‌ای که صرف کنید قطعاً درسی است که از اولین کمپین خود می‌آموزید و سپس استفاده از آن برای راه‌اندازی کمپین بعدی یا تغییر کاربری فعلی خود مهم خواهد بود.

نکته مثبت در مورد اجرای تبلیغات در اینستاگرام این است که هرگز هزینه‌ای بیشتر از مقدار بودجه‌ای که انتخاب می‌کنید، به شما تحمیل نخواهد کرد.

بودجه کمپین تبلیغاتی

در صورتی که در حال راه‌اندازی اولین کمپین تبلیغاتی اینستاگرام خود هستید، بهتر است استراتژی بودجه خود را ساده نگه دارید؛ زیرا هیچ داده پایه‌ای برای مقایسه در اختیار ندارید.

یک موضوع بسیار ساده که از همان ابتدا باید در خصوص بودجه خود مشخص کنید این است که آیا می‌خواهید تبلیغات اینستاگرام را با بودجه روزانه اجرا کنید یا بودجه مادام‌العمر!

گام ششم؛ کمپین تبلیغات اینستاگرام خود را آزمایش کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری اینکه آیا تبلیغ شما برای مخاطبان شما کار می‌کند، تنظیم اسپلیت تست (Split Testing) با فیسبوک اد منجر (Facebook Ad Manager) است.

اسپلیت تست به شما کمک می‌کند تا درک کنید که جنبه‌های مختلف تبلیغات شما مانند محتوا، تصاویر یا فراخوان برای عمل بر عملکرد کلی کمپین، چگونه تأثیر می‌گذارد.

کمپین تبلیغات اینستاگرام

گام هفتم؛ موفقیت کمپین اینستاگرام خود را زیر نظر داشته باشید

موفقیت یک کمپین تبلیغاتی اینستاگرام چیزی فراتر از چند تا ویو و لایک است. شما باید پیشرفت در دست‌یابی به هدف‌هایی را که در آغاز راه‌اندازی کمپین تعریف کرده‌اید، به‌صورت مداوم زیر نظر داشته باشید. با این همه صرفاً اعداد و ارقام هستند که به شما کمک می‌کنند تا موفقیت یا عدم موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را بسنجید.

موفقیت کمپین اینستاگرام

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به پرسش بسیاری از شما در خصوص این که کمپین تبلیغاتی اینستاگرام را چگونه ایجاد کنیم، پاسخی مناسب داده شود. مراحل ایجاد یک کمپین تبلیغاتی خوب و نکات مهمی که باید حتماً مدنظر قرار گیرد، مورد اشاره قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: ۵ نمونه موفق کمپین تبلیغاتی که برندهایی مثل کانورس و استارباکس را نجات داد

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *