اصول سئو در تولید محتوا، چگونه «محتوای سئویی» بنویسیم؟

تولید محتوای سئویی

اگر در دنیای بازاریابی دیجیتال فعال هستید، بدون شک تا کنون به عبارت «محتوای سئویی» برخورد کرده‌اید. از آن‌جا که خودتان با مقدمات این موضوع آشنا هستید، بدون مقدمه‌چینی سر اصل موضوع می‌رویم. در این مقاله که درباره‌ی اصول سئو در تولید محتوا است، می‌خواهیم به این سؤالات پاسخ دهیم:

  1. محتوای سئومحور چیست؟
  2. چگونه محتوای سئویی تولید کنیم؟
  3. انواع محتوای سئویی کدام است؟

محتوای سئویی (SEO Content) چیست؟

محتوای سئویی چیست؟

برای اینکه بفهمیم منظور از اصطلاح «محتوای سئویی» چیست، بیایید در قدم اول این ترکیب را تجزیه کنیم:

سئو (SEO): به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است که فرآیند بهینه‌کردن یک وب‌سایت را نشان می‌دهد تا افراد بتوانند به‌راحتی آن را از طریق موتورهای جستجویی مثل گوگل پیدا کنند.

محتوا (content): به اطلاعاتی گفته می‌شود که در بستر وب وجود دارند و دائماً در معرض استفاده هستند.

در نتیجه با ترکیب این دو مفهوم، تعریف محتوای سئویی مشخص می‌شود: محتوایی که با هدف جذب ترافیک از موتورهای جستجو تولید می‌شود.

تولید محتوای سئویی

تولید محتوا بر اساس اصول سئو

تولید محتوا بر اساس اصول سئو یکی از روش‌های بازاریابی محتوا است. برای تولید محتوای سئومحور لازم است این مراحل را انجام دهید:

تحقیق کلمات کلیدی

اگر می‌خواهید ترافیک ورودی شما از طریق موتورهای جستجو باشد، بهترین کار این است که قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، درباره‌ی کلمات کلیدی حوزه‌ی خود جستجو کنید. با این کار می‌توانید درباره‌ی موضوعاتی بنویسید که کاربران در اینترنت جستجو می‌کنند.

بهینه‌سازی کلمات کلیدی

باید بدانید کلمات کلیدی را کجا و چگونه در محتوای خود به کار ببرید. این یکی از روش‌های بهینه‌سازی آن‌پیج است.

ساختاربندی محتوا

محتوای سایت شما باید در ساختاری منطقی قرار گیرد. این موضوع نه‌تنها به سئوی وب‌سایت شما کمک می‌کند، بلکه به مخاطب‌های شما نیز کمک می‌کند تا محتوای مرتبط را به‌راحتی پیدا کنند. بنابراین هرچه بیشتر روی سایت‌تان بمانند، به سود شما است.

توزیع محتوا

وقتی محتوای جدیدی تولید می‌کنید، آن را در معرض دید بگذارید. برای این کار، محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و لینک‌سازی کنید. هم می‌توانید از قسمت‌های مختلف سایت خود به این محتوا لینک دهید و هم از وب‌سایت‌های دیگر.

نکته‌ی حیاتی در تولید محتوای سئویی!

باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما نباید صرفاً دیده‌شدن در موتورهای جستجو باشد. موضوع مهم‌تر و حیاتی‌تر این است که محتوای شما باید برای کاربر ارزشمند بوده و پاسخ‌گوی نیاز او باشد. محتوای سطحی و سبکی که فقط برای گرفتن کلیک ایجاد شده، شاید ابتدا در گوگل یا سایر موتورهای جستجو رتبه بگیرد، اما در نهایت بی‌ارزشی آن توسط کاربر و گوگل مشخص شده و سبب پنالتی‌شدن سایت می‌شود؛ چون چنین سایتی نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل پایینی خواهد داشت.

انواع محتوای سئویی

انواع محتوای سئویی

محتواهای سئومحور می‌توانند در قالب‌های زیر باشند:

صفحات محصول

این صفحات، اساس و بنیاد هر وب‌سایت فروشگاهی آنلاین هستند. یک صفحه‌ی محصولی خوب و باکیفیت هم می‌تواند به‌عنوان محتوای سئویی عمل کند هم صفحه‌ی فرود تبلیغات کلیکی باشد.

بلاگ‌پست‌ها

بلاگ یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای ایجاد مجموعه‌ای از محتواهای سئویی اثرگذار است. به‌طور کلی، بلاگ‌پست‌ها نسبت به صفحات محصولات درگیری بیشتری ایجاد می‌کنند. در واقع شما در بلاگ‌پست نسبت به صفحه‌ی یک محصول، آزادی عمل بیشتری دارید تا حتی انواع محتوایی را که بعد از این اشاره می‌کنیم در آن داشته باشید.

مقالات

مقالات می‌توانند به‌صورت خبری، مصاحبه یا دانش‌محور باشند. این نوع محتوا را بیشتر در وب‌سایت‌های خبری یا مجله‌محور می‌بینید.

لیست‌ها

لیست در واقع نوعی مقاله است که محتوای آن به‌صورت لیستی ارائه شده است؛ برای مثال، “۱۰ روش برای بالا بردن سرعت سایت” یا “۱۰۱ دلیل برای اینکه عاشق گوگل آنالتیکز باشید”، نمونه‌ای از محتواهای لیستی هستند. این نوع محتواها بهتر خوانده می‌شوند و عنوان‌شان نیز باعث کلیک بیشتری می‎شود.

راهنماها

راهنماها محتواهای طولانی هستند که نحوه‌ی انجام کاری را با جزئیات زیاد توضیح می‌دهند. محتواهای این‌چنین بیشتر در چندین صفحه ارائه می‌شوند؛ با این وجود بهتر است کاربر امکان خواندن کل اطلاعات را در یک صفحه داشته باشد. شما می‌توانید راهنمای کامل را در اختیار همه قرار دهید یا تنها خلاصه‌ای از آن را بگذارید و از کاربران بخواهید برای خواندن کل راهنما، در سایت‌تان ثبت نام کنند. این روش برای دسترسی به سرنخ‌ها خوب است اما فراموش نکنید با ایجاد سد ثبت نام، احتمال کاهش ترافیک سئویی برای آن محتوا وجود دارد.

ویدئوها

در کل تعداد ویدئوها از صفحات متنی بر روی بستر وب کمتر است و در نتیجه با ساخت یک ویدئو برای یک کلمه کلیدی، احتمال رتبه‌گرفتن بیشتر از یک مقاله است. در حالت کلی ویدئوها روش بسیار خوبی برای جذب ترافیک و توجه کاربران هستند؛ اما این که شما از ویدئو استفاده کنید، بستگی به نوع کسب‌وکارتان دارد. برای مثال می‌توانید ویدئوهای آموزشی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از محصولات خود بسازید یا فرآیندی مرتبط با کارتان را به تصویر بکشید. یادتان باشد صفحات ویدئو هم نیاز به بهینه‌سازی دارند تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو دیده شوند.

اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک‌ها در واقع تصاویری با اندازه‌های بزرگ هستند که اطلاعات زیادی را در بر می‌گیرند؛ این اطلاعات اغلب به شکل جدول و نمودار ارائه می‌شوند. اینفوگرافیک‌‌ها محبوبیت بالایی دارند و زیاد دست‌به‌دست می‌شوند؛ اما یک عیب بزرگ دارند. اطلاعات زیادی در تصویر نمایش داده می‌شود و توسط موتورهای جستجو قابل‌خواندن نیست؛ بنابراین لازم است صفحه‌ای که اینفوگرافیک در آن درج می‌شود، به‌دقت بهینه‌سازی شود.

اسلایدشوها

اسلایدشو روشی برای نمایش مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط است. گاهی تصاویر از متن‌ها مهم‌تر هستند؛ مثل وقتی که می‌خواهید لباس ستاره‌ها روی فرش قرمز اسکار را نشان دهید. دقیقاً مثل اینفوگرافیک، در اینجا هم سئوی عنوان، کپشن‌ها، نام تصاویر و… مهم است، چون موتورهای جستجو منابع کمی در دسترس دارند تا تصاویر شما را تشخیص دهند.

واژه‌نامه‌ها

امروزه دیگر بیشتر ما به‌جای دیکشنری، از گوگل برای جستجوی معنای کلمه‌ها، عبارت‌ها و اصطلاحات استفاده می‌کنیم. اگر در صنعت خاصی مشغول هستید، ساختن یک واژه‌نامه‌ی خوب و باکیفیت، روشی مناسب برای جذب ترافیک موتورهای جستجو است. برای مثال با توجه به حوزه‌ی کاری خود می‌توانید اصطلاحات آشپزی، پزشکی، مد، معماری و… را پوشش دهید.

دایرکتوری‌ها

دایرکتوری یا دفترچه راهنما، لیستی از لینک‌های کاربردی به سایت‌ها یا منابع مرتبط با یک موضوع خاص است. برای مثال یک بلاگ با موضوع عطر، می‌تواند یک دایرکتوری از مکان‌های خرید عطر مثل فروشگاه‌های بزرگ و کوچک شهر یا حتی کشور را ایجاد کند.

تولید محتوا بر اساس اصول سئو به همین موضوعات ختم نمی‌شود؛ جزئیات بسیار زیادی درباره‌ی هریک از موضوعات مطرح‌شده در این مطلب وجود دارد که در بلاگ‌پست‌های دیگر به‌طور مفصل و جداجدا به آن‌ها می‌پردازیم.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *