اصول طراحی صفحه اصلی سایت ، ۱۲ عنصر مهم در هر هوم پیج

طراحی صفحه اصلی وبسایت (هوم پیج)

اهمیت وب‌سایت برای کسب‌وکارهای امروزی آن‌قدر زیاد است که جا دارد آن را خانه دوم خود بدانیم؛ جایی که قرار است کارمان را به بهترین شکل ارائه کنیم. در ورودی این خانه هم جایی نیست جز صفحه اصلی یا همان هوم پیج؛ محلی که می‌تواند یک خوش‌آمدگویی گرم نصیب بازدیدکنندگان‌مان کند یا برعکس باعث شود همان اول کار راه خود را بگیرند و بروند. متأسفانه با وجود دانستن این موضوع، خیلی‌ها از جدی‌گرفتن طراحی صفحه اصلی سایت خود غافل هستند.

صفحه اصلی، خانه یا هوم پیج مثل بقیه صفحات فرود سایت حول یک عمل مشخص نمی‌چرخد؛ بلکه باید برای بازدیدکنندگان مختلفی طراحی شود که از کانال‌های متفاوت وارد سایت ما می‌شوند. به همین دلیل برای اینکه هیچ بازدیدکننده‌ای به بن‌بست نخورده و هدف خود را پیدا کند، باید هدف‌های متنوعی را در این صفحه پوشش دهیم. جذب ترافیک بیشتر، آموزش بازدیدکنندگان و دعوتشان به خرید یا هر هدفی که از وب‌سایت خود داریم، همه باید در صفحه اصلی دیده شود.

از قدیم گفته‌اند شانس یک بار در خانه را می‌زند؛ اگر توانستیم بار اولی که بازدیدکننده‌ای به سایت‌مان سر می‌زند، او را مجذوب خودمان کنیم، در واقع این شانس را نصیب خود کرده‌ایم که به مشتری وفادار ما تبدیل شود.

به‌دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب به نقل از هاب اسپات، ۱۲ عنصر حیاتی را معرفی کنیم که هر هوم پیج باید داشته باشد.

عناصر کلیدی هوم پیج به نقل از hubspot
عناصر کلیدی هوم پیج به نقل از hubspot

۱. عنوان

یک وب‌سایت حرفه‌ای در عرض سه ثانیه یا همان سه‌سوتِ خودمان، دست خود را برای بازدیدکنندگانش رو می‌کند. با یک عنوان ساده و صریح می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط لطفاً بلوف نزنید!

۲. زیرعنوان

زیرعنوان جایی است که می‌توانید یک خلاصه کوتاه از آنچه ارائه یا انجام بدهید، توضیح دهید. در این قسمت بهتر است به نیاز مخاطب هدف خود بپردازید. لطفاً از تخصصی حرف‌زدن و هم‌چنین خودستایی بپرهیزید!

۳. اولین دکمه‌های فراخوان

هدف صفحه اصلی هر وب‌سایتی، هدایت بازدیدکننده‌ها به سایر نقاط مهم سایت و رساندن به خواسته نهایی هر دو طرف است. پس حتماً در قسمت بالای هوم پیج (above the fold) دو یا سه دکمه فراخوان (CTA) داشته باشید تا بازدیدکننده‌ها را به قسمت‌های مختلف سایت‌تان هدایت کنید. فقط افراط نکنید!

۴. تصویر در طراحی صفحه اصلی سایت

ضرب‌المثل «عقل مردم به چشم‌شان است.» اینجا هم کاربرد دارد؛ بسیاری از افراد بصری هستند. بنابریان حتماً از یک تصویر یا حتی یک ویدئوی کوتاه برای معرفی خود در صفحه اصلی سایت استفاده کنید. از تصاویری استفاده کنید که احساسات مخاطب‌ها را برمی‌انگیزد و آن‌ها را به عکس‌العمل وا می‌دارد. خواهشاً استفاده از تصاویر زیبا اما دست دوم که در گوگل فراوان‌اند، ممنوع!

۵. بازگویی مزیت‌ها در هوم پیج

فقط از آنچه انجام می‌دهید نگویید؛ از اهمیت کارتان و تمایز آن با بقیه هم بگویید. بازدیدکننده‌ها می‌خواهند بدانند خرید از شما یا استفاده از خدمات‌تان چه مزایایی برای آن‌ها دارد. از متن‌هایی استفاده کنید که راحت خوانده و سریع فهمیده می‌شوند و به زبان مشتری‌های‌تان هستند. فقط زیادی صمیمی نشوید!

در مطلبی دیگر از هوم پیج اینستاگرام برای‌تان گفته‌ایم؛ اگر می‌خواهید بدانید برای طراحی پروفایل اینستاگرام کسب‌وکار خود چه کار کنید تا در نگاه اول دل ببرد، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتماً بخوانید.

۶. مهر تأیید

از نقل‌قول‌های واقعی مشتریان خود درباره استفاده از خدمات شما در صفحه اصلی وب‌سایت‌تان غافل نشوید. این می‌تواند مهر تأییدی باشد بر اعتبار و محبوبیت شما. درج‌کردن نام، عکس و حتی لینک گوینده اعتبار بیشتری به این گفته‌ها و کسب‌وکار شما می‌بخشد. حتماً راستش را بگویید!

۷. مسیرسازی یا منو و زیرمنو

برای کاهش نرخ پرش از هوم پیج و سایت خود، جهت گردش در وب‌سایت‌تان مسیر واضحی پیش روی بازدیدکنندگان بگذارید. این مسیر را در بالای صفحه اصلی و در معرض دید قرار دهید تا مخاطب به‌راحتی آن را ببیند. برای مثال ایجاد باکس جستجو را در این قسمت توصیه می‌کنیم. فقط لطفاً مسیر را طولانی و پیچیده نکنید!

۸. پیشنهاد بررسی بیشتر

برای کسانی که ممکن است هم‌چنان نخواهند از خدمات شما استفاده کنند، یک محتوا در نظر بگیرید تا دست خالی از صفحه اصلی وب‌سایت‌تان عبور نکنند و اطلاعات بیشتری از شما کسب کنند. برای مثال می‌توانید یک فایل راهنما، ای‌بوک یا پروپوزال را جهت دانلود در دسترس آن‌ها قرار دهید. هر طور شده متقاعدشان کنید بمانند!

۹. دومین دکمه‌های فراخوان

این CTAها را برای بازدیدکنندگانی در نظر بگیرید که دکمه‌های فراخوان اولیه جذبشان نکرده است. همان‌طور که دسته اول این دکمه‌ها را در بالای صفحه (above the fold) قرار دادید، دسته دوم را در پایین صفحه (below the fold) قرار دهید تا بازدیدکننده‌ها بعد از اسکرول به پایین صفحه انتخابی برای کلیک داشته باشند. لطفاً زیاده‌روی نکنید!

۱۰. ارائه امکانات در طراحی صفحه اصلی سایت

علاوه بر مزیت‌های خود، لیستی از امکانات و فیچرهای خود را نیز در صفحه اصلی سایت بیاورید. این موضوع باعث می‌شود بازدیدکنندگان‌تان شناخت بیشتری نسبت به محصولات و خدمات شما پیدا کنند. مجدداً تأکید می‌کنیم از متن‌های ساده و روان برای بیان این ویژگی‌ها استفاده کنید. فقط انتظار بیهوده ایجاد نکنید!

۱۱. منابع (اخبار، بلاگ، مقالات و…)

طبیعی است که بیشتر بازدیدکننده‌ها آماده خرید محصول یا خدمات شما نباشند. بنابراین منابعی برای این دسته از بازدیدکنندگان وب‌سایت خود در نظر بگیرید تا بیشتر بخوانند و بیاموزند و دسترسی به این منابع را در صفحه اصلی سایت خود فراهم کنید. این کار هم‌چنین به کسب‌وکارتان کمک می‌کند به‌عنوان مرجع در حوزه خود شناخته شود. واقعی مرجع باشید!

۱۲. دست‌آوردها و افتخارات در طراحی صفحه اصلی سایت

علاوه بر نقل‌قول‌های مشتریان و اشتراک تجربه آن‌ها از کار با شما، جوایز و افتخاراتی که تاکنون کسب کرده‌اید می‌تواند تأثیر مثبتی روی دید بازدیدکنندگان شما بگذارد. مهم‌ترین‌ها را بگویید!

این دوازده عنصر اگر به‌درستی استفاده شوند، می‌توانند تأثیر زیادی در طراحی صفحه اصلی سایت شما و جذب بازدیدکننده‌ها و تبدیل آن‌ها به مشتری‌های وفادار داشته باشند.

شما هم اگر ایده یا پیشنهادی برای طراحی هوم پیج دارید، همین‌جا بگویید تا درباره آن بیشتر بحث کنیم.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *