۱۰ روش اصولی ایده پردازی و خلاقیت در طراحی لوگو

خلاقیت در طراحی لوگو می‌تواند همان عامل کلیدی برای ماندگاری در ذهن مخاطب باشد. فراموش نکنید که خلاقیت در طراحی لوگو می‌تواند یکی از عوامل موثر در موفقیت برند باشد. در واقع خلاقیت، خلق چیزی جدید است که قبلا وجود نداشته است! طراحی لوگو خلاقانه، تکنیک‌هایی برای ایده‌پردازی دارد که موجب می‌شود نتیجه کار شما متفاوت و چشمگیر شود. در این مقاله آبدین درباره تکنیک‌های طراحی لوگو خلاقانه صحبت می‌کنیم. اگر قصد دارید یک لوگو طراحی کنید، این مطلب برای شما است.

ایده‌پردازی و خلاقیت در طراحی لوگو

اما برای ایجاد خلاقیت در طراحی یک لوگوی متفاوت چه روش‌هایی وجود دارد؟

طوفان ذهنی
طوفان ذهنی

۱- تکنیک طوفان ذهنی

هرچه افراد بیشتری در فرایند ایده‌پردازی مشارکت داشته باشند، ایده‌های جالب‌تری می‌تواند شکل بگیرد. طراحی لوگو خلاقانه هم از این قاعده مستثتی نیست. بهترین تکنیک برای ایده‌پردازی، تشکیل اتاق فکر است. از ترکیب نظرات ساده و کوچک، می‌توان به ایده‌های جذاب و متفاوت رسید. در تکنیک طوفان ذهنی، هیچ‌گونه قضاوت و محدودیتی وجود ندارد و افراد بدون نگرانی باید هر آن‌چه که به ذهنشان می‌رسد را بیان کنند.

۲- تکنیک DO IT

این تکنیک با تحقیق و مطالعه انجام می‌شود. در این تکنیک نیاز دارید تا ابتدا جزئیات مسئله را به دقت بررسی و موشکافی کنید. سپس لازم است گزینه‌های موجود را یادداشت کرده و از میان آن‌ها انتخاب کنید. تکنیک DO IT در طراحی لوگو، در نهایت به نگاه منحصربه‌فرد شما در روش حل مسئله برمی‌گردد. ممکن است هر کسی روش و انتخابی متفاوت از دیگران داشته باشد و این‌جا است که خلاقیت ایجاد می‌شود.

تصویرسازی پنهانی
تصویرسازی پنهانی

۳- تصویرسازی پنهانی

گاهی با کمی دقت به لوگوها، متوجه می‌شوید که در ابتدا بخشی از آن را ندیده بودید درحالی‌که طراح با زیرکی آنرا در لوگو جا داده است. تصویرسازی پنهانی مخاطب را با لوگو درگیر می‌کند و موجب جلب توجه او می‌شود.

تایپوگرافی در طراحی لوگو
تایپوگرافی در طراحی لوگو

۴- تایپوگرافی

بسیاری از لوگوهای خلاقانه، با استفاده از تایپوگرافی ایجاد شده‌اند و در خاطر مخاطب مانده‌اند. هر کلمه‌ای را می‌توان با تایپوگرافی طراحی کرد. تاثیر رنگ‌ها در این روش، قابل ملاحظه و مهم است. به خاطر داشته باشید که هریک از رنگ‌ها مفهومی متفاوت دارند که در تایپوگرافی می‌توانند ایده‌های جذابی ایجاد کنند.

استفاده از المان مرتبط با کسب و کار
استفاده از المان مرتبط با کسب و کار

۵- یافتن ارتباط میان لوگو و کسب و کار

گاهی زمینه کار کسب و کار می‌تواند ایده‌های جذابی برای طراحی لوگو ایجاد کند. بسیاری از برندها در طراحی لوگو، از یک المان مرتبط با زمینه کسب و کارشان استفاده کرده‌اند. یکی از مواردی که خلاقیت در طراحی لوگو را رقم می‌زند، پیدا کردن همین ارتباط‌ها است.

۶- همیشه قلم و کاغذ داشته باشید

گاهی در موقعیت‌هایی که انتظارش را ندارید، ایده‌های درخشانی به ذهنتان خطور می‌کند. اگر در همان لحظه امکان ثبت آن را نداشته باشید، ممکن است دیگر هرگز آن را به یاد نیاورید. پس هرکجا که هستید، یک قلم و کاغذ همراه خود داشته باشید. ممکن است در خیابان موضوع جالبی در راستای طراحی لوگو توجه شما را جلب کند. شاید هم هنگامی که نیمه شب چشمانتان را بسته‌اید ناگهان ایده‌ای منحصر به فرد به ذهنتان برسد. پس در دسترس بودن قلم و کاغذ را دست کم نگیرید.

۷- تکنیک آنالیز مورفولوژیک

یک روش دیگر برای ایجاد خلاقیت در طراحی لوگو، تکنیک آنالیز مورفولوژیک است. در این تکنیک ابتدا یک جدول رسم می‌شود و ابعاد گوناگون طراحی لوگو در هر سمت جدول نوشته می‌شود. برای نمونه فونت یا شکل کلی لوگو. سپس در زیر هرکدام از آن‌ها، حالت‌های مختلف نوشته می‌شوند. در نهایت این موارد با هم ترکیب می‌شوند تا بهترین طرح به‌دست بیاید.

طراحی لوگو سیاه و سفید
طراحی لوگو سیاه و سفید

۸- طراحی سیاه و سفید

بهتر است در مراحل ابتدایی طراحی لوگو استفاده از رنگ را کنار بگذارید. گاهی ممکن است طراحی لوگو با رنگ‌ها مورد قضاوت قرار گیرد. بنابراین برای این‌که در ابتدا تمرکز بر روی طرح باشد، بهتر است از رنگ صرف نظر کنید. پس از تائید طرح، می‌توانید سراغ رنگ بروید و یا حتی لوگو را به‌صورت سیاه سفید طراحی کنید.

روانشناسی در طراحی لوگو
روانشناسی در طراحی لوگو

۹- استفاده از روانشناسی در طراحی

می‌خواهید چه حسی از طریق لوگو به مخاطب منتقل شود؟ زمینه فعالیت برند چیست و چه احساساتی در مخاطب می‌تواند به موفقیت آن کمک کند؟ چه مفهومی موجب می‌شود تا لوگو بیشتر در ذهن مخاطب بماند؟ این‌ها مواردی هستند که روانشناسی می‌تواند برای ایجاد خلاقیت در طراحی لوگو به کمک شما آید.

۱۰- انتقادات را بپذیرید.

بسیار احتمال دارد که فردی با دیدن طراحی شما، نکته یا انتقادی به ذهنش خطور کند. اگرچه ممکن است انتقادات به نظرتان خوشایند نباشد اما از این نظرات استقبال کنید چرا که دیگران، زوایایی از طرح را به شما نشان می‌دهند که از چشمتان به دور مانده است. گاهی نظرات آن‌ها می‌تواند موجب شود تا نتیجه کار شما دقیق‌تر و بی‌ایرادتر باشد. از نظرات دیگران به نفع خود استفاده کنید و فراموش نکنید که در نهایت تصمیم‌گیری با شما است!

طراحی لوگوی شما چگونه کسب و کارتان را معرفی می‌کند؟ کدامیک از تکنیک‌های گفته شده به کار شما آمده است؟

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *