بررسی تجربی خلق محتوا؛ درست فکر کنیم و بنویسیم

این روزها، رسانه‌های اجتماعی هم مثل خیلی دیگر از مسائل معطوف به تکنولوژی در حال رشد و پیشرفت هستند و به همین دلیل نیز موقعیت‌های بسیار خوبی برای تمامی برندها فراهم می‌شود تا بتوانند محصولات و خدمات خودشان را ارائه دهند. به همین دلیل هم هست که مبحث خلق محتوا به میان می‌آید. در این مطلب با آبدین همراه باشید تا به بررسی تجربی خلق محتوا بپردازیم.

همه چیز درباره خلق محتوا

خلق محتوا چیست؟

خلق محتوا که در اشتباه عامی با نام تولید محتوا نیز شناخته می‌شود به ارائه و ساخت هر گونه محتوای متنی، ویدیویی، تصویری، صوتی و… اطلاق می‌شود که جهت ارائه موضوعات و یا معرفی خدماتی در انواع رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

امروزه، مبحث خلق محتوا تا جایی پیش رفته که مفهوم گسترده‌ای که نام بازاریابی محتوا را نیز به دنبال خود همراه می‌کند. به همین دلیل هم می‌توانیم به جرأت بگوییم که مهم‌ترین قسمت بازاریابی دیجیتال را نحوه خلق محتوا تشکیل می‌دهد.

در تعریف مشخصی از بازاریابی محتوایی می‌توانیم بگوییم که این مفهوم، به عنوان یک استراتژی بازاریابی، با هدف تولید و توزیع محتوایی مرتبط، باارزش، سودمند و همین‌طور مداوم گفته می‌شود که می‌تواند جذب و همین‌طور ماندگاری مخاطب مشخص یا همان پرسونا را نیز به دنبال داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۱۵ تا از رایج ترین روش های تولید محتوا در اینستاگرام فارسی و ایرانی

خلق محتوای خوب

نکاتی برای خلق محتوای خوب

پیش از هر چیز لازم است بدانید که وارد شدن به دنیای خلق محتوا کار چندان ساده‌ای نیست و به همین دلیل هم توسعه و خلق محتوا را می‌توان یک هنر دانست. این کار خیلی گسترده‌تر از شروع یک موضوع، نوشتن چند جمله و کلمه و در نهایت انتشار مطلب است. در ادامه شما را با نکات مهمی برای خلق محتوا آشنا می‌کنیم:

۱- شروع یک ایده جدید

هر محتوا با یک ایده شروع می‌شود، حالا این ایده می‌تواند انتزاعی باشد و یا عنوانی که از قبل مورد بحث و تحلیل قرار گرفته باشد. فرقی نمی‌کند که در حال تولید محتوا باشید و یا انتخاب موضوع، لازم است که فهرستی بلندبالا از ایده‌هایتان تهیه کنید و با تجزیه و تحلیل آنها و همین‌طور مقایسه‌شان با استراتژی‌های بازاریابی خود، ایده‌های جذاب و جدیدتان را پیاده کنید.

۲- تحقیق و بررسی برای محتوا

باید بدانید که شما تمامی حقایق مبتنی بر آمار در ذهن خود ندارید و همیشه موضوعاتی وجود دارد که بخواهید یاد بگیرید. به همین دلیل هم باید با کمک تحقیق و بررسی، تبحر خود را در انتخاب موضوعات و همین‌طور خلق محتوا بالا ببرید.

۳- مشخص کردن اهداف خلق محتوا

قبل از خلق محتوای خود باید آن را به خوبی موردبررسی قرار دهید و هدف آن را نیز مشخص کنید. آیا محتوایتان آموزنده است؟ آیا آن‌قدری کوتاه هست که وقت مخاطب را نگیرد؟ آیا لازم است که از ویدیو و عکس کمک بگیرید تا خواننده بیشتر جذب شود؟ تمامی این مسائل می‌توانند اهداف مقاله‌تان را مشخص کنند. در نهایت نیز یادتان باشد برای خلق محتوا لازم است که پیش از شروع به نوشتن، صدا و لحن مقاله‌تان را بر اساس اهدافتان مشخص کنید.

۴- انتخاب عنوان جذاب

بیش از ۸۰ افراد با برقراری ارتباط با عنوان شما به مقاله‌تان مراجعه می‌کنند. به همین دلیل نیز سعی کنید در انتخاب عنوان خود دقت بالایی به کار بگیرید و به سراغ گزینه‌هایی جذاب و متفاوت بروید. یادتان باشد که در انتخاب عنوان، نیازهای مخاطب را هدف بگیرید!

۵- جذب مخاطب با مقدمه

مقدمه مقاله و محتوای شما، تأثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان خواهد داشت. سعی کنید در زمان نوشتن و خلق محتوایتان، با کمک یک مقدمه به اندازه کافی جذاب، خواننده را به دام بیندازید و او را وارد محتوای اصلی‌تان کنید. در نهایت هم با کمک یک جمع‌بندی مناسب، مطلب را به پایان برسانید.

۶- ویرایش و انتشار محتوا

حالا وقت آن می‌رسد که یک نگاه دقیق و اجمالی بر محتوای خود بیندازید و اشکالات نگارشی و یا فنی آن را برطرف کنید. مقاله را با صدای بلند بخوانید تا ارتباط بیشتری با آن برقرار کنید. در نهایت هم اگر هیچ مشکلی در مطلب، تصویر، ویدیوها و… نبود می‌توانید با خیال راحت، آن را منتشر کنید.

ابزارهای کمکی خلق محتوا

ابزارهای کمکی برای خلق محتوا

امروزه دنیای مدرن و تکنولوژیک، شما را به حال خودتان نمی‌گذارد، بلکه به شما کمک می‌کند تا حتی در خلق محتوا و پیش بردن استراتژی‌های بازاریابی محتوایی‌تان به خوبی پیش بروید. در ادامه شما را با ابزارها و نرم‌افزارهایی آشنا می‌کنیم که فرآیند خلق محتوا را برای شما آسان‌تر می‌کنند.

  • Hashtagify.me: ابزار رایگانی که به شما امکان جستجوی هشتگ و بالا بردن شانس دیده شدن محتواهایتان را در شبکه‌های اجتماعی می‌دهد.
  • SlideShare & SlideSnack: این نرم‌افزار که متعلق به شبکه اجتماعی لینکدین است به شما کمک می‌کند که محتواهای متفاوت متنی، ویدیویی، تصویری و… را تنها با یک کلیک ساده در تمامی شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید.
  • Grammarly: این نرم‌افزار که کاملاً هم رایگان است به شما کمک می‌کند که از شر مشکلات املایی‌تان خلاص شوید!
  • Typeform: یکی از راه‌های عالی برای افزایش مشارکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از پرسش و پاسخ است. این نرم‌افزار در چنین مواقعی به کمک شما می‌آید و کارتان را راحت‌تر می‌کند!
  • Animoto: این مورد نیز یکی از پلتفرم‌های ویدیویی است که می‌تواند کار شما را در تولید محتواهای تصویری و ویدیویی به مراتب راحت‌تر کند.
  • ویراستیار: از آنجایی که نوشتن محتواهایی با رعایت تمامی اصول نگارشی از جمله املای درست، رعایت فاصله و نیم فاصله و… برای بسیاری از افراد کار سختی است، استفاده از نرم افزار ویراستیار می‌تواند به کمک این موقعیت بیاید و تمامی این مشکلات را برطرف کند.

نمونه‌های موفقی از خلق محتوا در وب‌سایت‌های ایرانی

در کنار تمام دنیا، چند سالی است که خلق محتوا در وب‌سایت‌های ایرانی نیز با رشد و پیشرفت بسیار زیادی پیدا کرده و وب‌سایت‌های بسیاری هم در حوزه خلق محتواهای متفاوت، به موقعیت‌های بسیار خوبی دست یافته‌اند.

خلق محتوای وب سایت کارناوال
خلق محتوای وب سایت کارناوال

یکی از نمونه‌های خلق محتوای خوب در وب‌سایت‌های ایرانی، مطلبی است که در وب‌سایت گردشگری کارناوال منتشر شده است. این مطلب در رابطه با دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان است و با برخورداری از ویژگی‌های متفاوتی در میان بهترین‌ها قرار می‌گیرد:

  • تنوع عناوین
  • گستردگی موضوعات
  • استفاده از تصاویر متفاوت و مرتبط با هر پاراگراف
  • ارائه مطالبی دقیق و مستند
  • استفاده از علائمی همچون بولت پوینت برای جذب مخاطب
  • بررسی نقاط قوت و ضعف
  • ارائه بخش نقد و بررسی کاربران
خلق محتوای وب سایت کیلید
خلق محتوای وب سایت کیلید

وب‌سایت کیلید هم در حوزه خلق محتواهای جذاب و تمام و کمال، بسیار خوب پیش می‌رود. این مطلب را نیز می‌توان به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین مطالب این وب‌سایت دانست. جمله ویژگی‌های این مطلب هم این موارد را عنوان می‌کنیم:

  • گستردگی محتوا
  • اشاره به تمامی زیروبم‌ها و جزئیات لازم
  • استفاده از بولنت پوینت‌های متعدد
  • ارائه مطالب مرتبط برای هدایت ذهن مخاطب
  • بررسی کامل مزایا و معایب
  • داشتن یک جمع‌بندی مناسب
خلق محتوای وب سایت آبدین
خلق محتوای وب سایت آبدین

مطلب روش‌های طراحی و بستن کمپین تبلیغاتی نیز از جمله نمونه‌های موفق و کامل در وب‌سایت آبدین است که با ارائه محتوایی کامل، جامع و همین‌طور متنوع، مخاطب را با اطلاعاتی کاربردی و به زبان ساده آشنا می‌کند.

از جمله ویژگی‌های این مطلب نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ارائه کامل‌ترین توضیحات در رابطه با کمپین
  • معرفی نمونه کمپین‌های ایرانی و بررسی آنها
  • ارجاع مخاطب به وب‌سایت هر کدام از برندهای ذکر شده
  • ارائه تصاویر مرتبط
  • استفاده از شماره‌گذاری در مطلب برای طبقه‌بندی کردن ذهن مخاطب

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *