سئوی تصاویر سایت را دست کم نگیرید؛ ۷ پیشنهاد حرفه‌ای

سئوی تصاویر سایت

وقتی صحبت از سئوی تصاویر سایت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن هر دیجیتال مارکتری می‌آید، بهینه‌سازی متن alt یا به‌ترجمه‌ی فارسی‌اش، متن جایگزین، است؛ اما بهینه‌سازی عکس برای نمایش بیشتر در موتورهای جستجو، کارهای خیلی بیشتری می‌طلبد. متأسفانه این مشکل در بسیاری از سایت‌ها وجود دارد که تصاویر آن‌ها با کیفیت و توضیحات مناسب در دسترس نیستند و دلیلش این است که در تمام مطالب مرتبط با آموزش سئو، تنها روی تگ و متن alt تصاویر تأکید می‌شود.

اما نباید فراموش کنیم که یکی از روش‌های بسیار مهم و کاربردی برای ورود ترافیک به سایت‌تان، از طریق جستجوی تصاویر است. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب به ۷ نکته‌ی مهم درباره‌ی سئوی تصاویر بپردازیم که باید آن‌ها را رعایت کنید. متن جایگزین و داستان‌های آن را دیگر خوب می‌دانید؛ اینجا بقیه‌ی عوامل مؤثر در بهینه‌سازی عکس برای موتورهای جستجو را بررسی می‌کنیم.

۱. نام صحیح برای عکس بگذارید

هرگز عکس‌ها را با نام پیش‌فرض‌شان بارگذاری نکنید. نامی (ترجیحاً انگلیسی) برای آن انتخاب کنید که محتوای عکس را توصیف کند و در عین حال به کلمات کلیدی‌تان نیز ربط داشته باشد. کلمه‌ها را با خط فاصله‌ی معمولی (-) جدا کنید نه زیرخط (_).

حتی می‌توانید تصاویر قدیمی که روی سایت‌تان بارگذاری کرده‌اید را ویرایش کنید و نام‌شان را تغییر دهید.

مثال غلط: IMG00353.JPG
مثال صحیح: jordan-air-1-mid-front.jpg

۲. اندازه‌ی عکس را متناسب با اندازه‌ی آن در سایت‌تان تغییر دهید

اندازه‌ی تصاویر را طوری تغییر دهید که حداکثر اندازه‌ی ممکن برای نمایش در سایت شما را در بر بگیرند. برای مثال وقتی اندازه‌ی نمایش پهنای تصاویر در سایت شما ۶۰۰ پیکسل باشد، اما شما تصاویر را با اندازه‌ی بیشتر بارگذاری کنید تنها حجم صفحه‌ی خود زیاد کرده و باعث می‌شوید سرعت لود صفحه پایین بیاید. ضمناً مقیاس تصاویر را نیز به‌گونه‌ای در نظر بگیرید که به CSS ریسپانسیو باشد.

ابزارهای پیشنهادی: Resize Image After Upload Plugin، Canva

۳. حجم تصاویر را قبل از بارگذاری کاهش دهید

همان‌طور که در پاراگراف قبل گفته شد، قبل از بارگذاری هر تصویر، بهتر است اندازه‌های آن را بر اساس حداکثر اندازه‌های قابل نمایش در سایت خود کاهش دهید تا اینکه بخواهید بعد از بارگذاری این کار را انجام دهید. این موضوع یکی از روش‌های کم‌کردن حجم تصاویر (فشرده‌سازی تصاویر) است. ابزارهای مختلفی برای پایین‌آوردن حجم تصاویر بدون تأثیر زیاد بر کیفیت آن‌ها وجود دارند؛ برای مثال گزینه save for web در فتوشاپ برای این کار به شما کمک می‌کند.

ابزارهای پیشنهادی: Gutezli، MozJpeg، pngquant

۴. یک سایت‌مپ برای تصاویر ایجاد کنید

ایجاد سایت‌مپ برای یوآرال‌های تصاویر سایت‌تان باعث می‌شود آن‌ها در موتورهای جستجو مثل گوگل بهتر دیده شوند. تفاوت سایت‌مپ تصویر با صفحات دیگر وب در این است که سایت‌مپ تصویر می‌تواند شامل یوآرال‌هایی از دامنه‌های دیگر باشد. این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید از CDNها برای میزبانی تصاویر خود استفاده کنید.

نکته: در robots.txt لینکی به سایت‌مپ تصویر خود بدهید.

۵. تصاویر را روی یک بستر CDN قرار دهید.

CDN تصاویر شما را از بین سرورهای متعدد در مکان‌های مختلف می‌گیرد، بنابراین برای هر کاربر از جایی که به آن‌ها نزدیک‌تر است، نمایش داده می‌شود.

CDNهای مشهور: Cloudflare، Fastly، KeyCDN، Amazon CloudFront

۶. از لود تنبل (Lazy Loading) استفاده کنید

این نوع لود به این معناست که تصاویر تا وقتی به آن‌ها نیازی نباشد، لود نمی‌شوند. این موضوع به‌طور قابل توجهی سرعت لود صفحاتی را که تصاویر زیادی دارند، بالا می‌برد.

Yall.js و Lozad.js را بررسی کنید.

۷. ذخیره‌ی مرورگر را ارتقا دهید

ذخیره‌ی مرورگر (browser caching) زمانی اتفاق می‌افتد که فایل‌ها به‌وسیله‌ی مرورگر کاربر ذخیره می‌شوند و به این معناست که تصاویر در بازدید بعدی صفحه زودتر لود می‌شوند.

پلاگین‌های پیشنهادی: WR Rocket، Cache Enabler، Comet Cache

رعایت این ۷ نکته در روند بهبود سئوی تصاویر سایت خیلی تأثیرگذار است. پیشنهاد می‌کنیم از همین حالا این موارد را رعایت کنید و نتایج شگفت‌انگیز آن را به ما بگویید.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *