ساخت پادکست در وردپرس، بلاگری شنیدنی باشید

ساخت پادکست در وردپرس

پادکست‌های خلاقانه‌ی امروزی جای زیادی در زندگی‌های ما باز کرده‌اند. مهمان‌های جالب، گفتگوهای خودمانی و فضای کلی پادکست طوری است که انگار آن‌جا نشسته‌ایم و درباره‌ی مسائل مختلف دنیا صحبت می‌کنیم؛ چیزی شبیه به ماجرای معروف سبزی پاک‌کردن ؛) اما با عمق بیشتر و محتوای غنی‌تر.

ساخت پادکست هم درست مانند ظاهر ساده و بی‌تکلفش، چندان پیچیده نیست؛ زمان کمی می‌برد (گرچه تهیه‌ی محتوای آن نیازمند دانش و جستجوی زیاد است)، هزینه‌ی زیادی ندارد و کانال‌های متعددی مثل Castbox، شنوتو و… برای توزیع و پخش آن در دسترس همه است.

در این مقاله آبدین به تجربه‌ی یکی از پادکست‌سازها در ساخت پادکست روی سیستم وردپرس می‌پردازیم که نکات جالبی برای تولید یک پادکست خوب و شنیدنی در اختیارمان می‌گذارد.

چرا باید پادکست بسازیم؟

ساخت پادکست شیوه‌ای جدید برای بلاگرها محسوب می‌شود تا محتوای موردنظر خود را ارائه دهند. به‌نقل از سایت Edison Research، ۵۱ درصد امریکایی‌ها حداقل یک بار به پادکست گوش داده‌اند و تاکنون بیش از یک میلیون پادکست روی iTunes منتشر شده است.

اگر بخواهیم از موهبت‌های ساخت پادکست بگوییم که البته کم هم نیستند، در اینجا به چند مورد اکتفا می‌کنیم:

  • به‌لطف حضور صدا و ماهیت بداهه‌بودن گفتگوها، می‌توانید با مخاطب‌های خود ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید.
  • بهانه‌ای فوق‌العاده برای آشناشدن و ملاقات با انسان‌های جالب است.
  • تولید پادکست با پروژه‌های دیگر مثل بلاگ‌نویسی، نویسندگی یا حتی کارهای روزمره پیوند عجیبی دارد.

پادکست‌هایی که در اپلیکیشن‌های مخصوص پادکست می‌شنویم، از کجا می‌آیند؟

ما پادکست‌بازها عادت داریم روزانه قسمتی از پادکست‌های لیست موردعلاقه‌مان را در اپلیکشن‌هایی مثل iTunes، Spotify و برنامه‌های دیگر بشنویم؛ اما آیا خبر دارید سرچشمه‌ی اصلی این محتواها از کجاست؟ این برنامه‌ها تنها فضایی برای نمایش پادکست‌ها هستند که هر پادکست را از RSS feed می‌خوانند. به‌واسطه‌ی این قالب، سرویس‌های خبرخوانی مثل iTunes محتوای پادکست‌ها را پردازش کرده و در اپلیکیشن‌هایی مثل خود iTunes، Alexa و سرویس‌های دیگر نمایش می‌دهند.

وقتی یک فایل صوتی را روی وبلاگ خود بارگذاری و منتشر می‌کنید، پست جدیدتان که شامل فایل صوتی پادکست‌تان نیز هست، در RSS feed ظاهر می‌شود. برنامه‌های پخش پادکست مثل iTunes، Spotify و… بلافاصله این پست را از خبرخوان خوانده و فایل را دانلود می‌کنند تا برای شنوندگان شما پخش کنند.

WordPress.com هم ابزارهای مختلفی برای ساخت پادکست دارد تا بتوانید این کار را آسان‌تر روی وبلاگ خود انجام دهید؛ البته اگر وبلاگ‌تان را روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بنا کرده باشید. تنها عیبش این است که برای استفاده از این سرویس و بارگذاری فایل‌های صوتی در وردپرس باید هزینه بپردازید.

ساخت پادکست در وردپرس را شروع کنید…

نام پادکست

نام پادکست شما اولین چیزی است که توجه را جلب می‌کند؛ درباره‌ی اهمیت این موضوع احتمالاً خودتان خیلی بیشتر می‌دانید و نیازی نیست از مزایای انتخاب نام نیک برایتان بگوییم. اسمی مرتبط که در ذهن بماند و خاص باشد، می‌تواند جستجوی شما را در اپلیکیشن‌ها خیلی راحت‌تر کرده و اگر محتوای پادکست‌تان نیز هم‌راستا با نام پادکست شما، شنیدنی و ماندنی باشد، در تاریخ حک می‌شوید.

راستی فکر نکنید، اسم پادکست‌تان حتماً باید یک کلمه باشد؛ گاهی یک عبارت یا حتی یک جمله هم می‌تواند نامی خاص و ماندگار باشد.

ضبط پادکست

مسلماً نمی‌خواهید برای شروع هزینه‌ی زیادی کنید؛ پس بهتر است با وسیله‌ی ساده‌ای که از قبل دارید، ضبط پادکست خود را آغاز کنید. هندزفری گوشی را بردارید و در اتاقی خلوت و بی‌سروصدا با رکوردر گوشی دست به کار شوید. پیشنهاد می‌کنم قبل از انتشار پادکست‌تان، حداقل سه قسمت از آن را ضبط کنید تا سبک شما برای شنوندگان‌تان مشخص شود.

تصویر کاور پادکست (Cover Art)

شناسنامه‌ی پادکست شما علاوه بر نام پادکست، باید مشخصات دیگری نیز داشته باشد؛ از جمله تصویر کاور یا همان نمایه و عکس شاخص در زبان فارسی. خلاصه هم از دیگر مواردی است که به معرفی بهتر پادکست شما کمک می‌کند که در پاراگراف بعدی توضیح خواهم داد. (این سه بخش را در وردپرس هم می‌توانید وارد کنید: My Sites → Settings → Writing → Podcasting)

کاور پادکست بهتر است قابل تشخیص بوده و مثل نام پادکست شما، خاص و جذاب باشد. اندازه‌ی مناسب برای آن معمولاً ۱۴۰۰ در ۱۴۰۰ پیکسل است تا در جاهای مختلف درست و واضح نمایش داده شود.

خلاصه پادکست (The Summary)

در هنگام نوشتن خلاصه، باید حواستان به تعداد کاراکترهای قابل‌نمایش باشد. این خلاصه، فرصت مناسبی است تا پادکست خود را معرفی کرده و مخاطب‌ها را ترغیب به شنیدن پادکست خود کنید. می‌توانید برای معرفی بیشتر خود، لینک وبلاگ و یا کانال‌های ارتباطی خود را نیز در خلاصه قرار دهید.

ویرایش صوتی پادکست

برخی برای اینکه خروجی باکیفیت‌تری از پادکست خود داشته باشند، آن را ویرایش صوتی و یا زمانی می‌کنند؛ به این معنا که سطح و کیفیت صدا را دستکاری کرده یا برخی از قسمت‌های گفتگوها را حذف می‌کنند. افزودن موسیقی در ابتدا، پس‌زمینه و پایان پادکست نیز بسیار رایج است. برخی نیز ترجیح می‌دهند همان نسخه‌ی اولیه ضبط‌شده را منتشر کنند؛ این موضوع کاملاً به شما بستگی دارد.

بدون شک یک پادکست باکیفیت و کارشده تأثیر مثبتی روی شنونده‌ها می‌گذارد، اما این به آن معنا نیست که بدون این کارها نمی‌توانید دل شنونده‌ها را به دست بیاورید.

حالا زمان انتشار پادکست فرا رسیده، اینجا است که وردپرس وارد بازی می‌شود.

بارگذاری پادکست در وردپرس

برای هر قسمت از پادکست خود یک پست جدا در وردپرس ایجاد کنید. انتشار قسمت‌های پادکست در وبلاگ وردپرسی خودتان باعث می‌شود مخاطب‌ها مستقیم به شما دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه در این بلاگ‌پست می‌توانید هر توضیح، لینک یا تصویر اضافه‌ای که خواستید اضافه کنید.

برای انتشار پادکست در وردپرس:

  1. نوشته‌ی جدید ایجاد کنید. توضیحات و اطلاعاتی را که می‌خواهید همراه با پادکست‌تان منتشر شود، اضافه کنید.
  2. بلوک Audio را اضافه کرده و فایل پادکست‌تان را بارگذاری کنید.
  3. پست‌تان را در دسته‌‌ی پادکست قرار دهید. (اگر این دسته را برای بلاگ خود ایجاد کرده‌اید.)
  4. پست را منتشر کنید.

انتشار پادکست در اپلیکیشن‌های پادکست

جای خوشحالی دارد که شما دامنه و سایت خودتان را دارید و پادکست‌تان را در آن منتشر می‌کنید؛ ولی پا را فراتر از این گذاشته و از راه‌های دیگری نیز پادکست خود را با دنیا به اشتراک بگذارید.

درست است که پادکست شما روی سایت wordpress.com قرار گرفته؛ اما بیشتر مردم پادکست‌ها را از روی اپلیکیشن‌های مخصوص پادکست گوش می‌دهند. خوشبختانه بیشتر این برنامه‌ها، می‌توانند RSS feed شما را چک کنند. اگر RSS feed خود را به این سرویس‌ها لینک کنید، قسمت‌های جدید پادکست‌تان به‌طور خودکار در این برنامه‌ها نمایش داده می‌شود.

حالا اگر به این نتیجه رسیدید که ساخت پادکست پیچیده نیست، شانس خود را بین هزاران پادکستی که روزانه تولید می‌شود، محک بزنید و صدای خود را به گوش علاقه‌مندانی برسانید که منتظر داستان‌های شگفت‌انگیز شما هستند.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *