برندسازی و هویت بصری پیج اینستاگرام؛ اصول کاربردی

درباره برندسازی

هر برند و کسب و کاری برای ساخت پیج اینستاگرام و یا پیشبرد آن به استراتژی‌های مشخصی نیازمند است. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها و یا بهتر است بگوییم مهارت‌هایی که هر برند می‌تواند در صفحه اینستاگرام خود لحاظ کند، برندسازی و هویت بصری پیج اینستاگرام است.

به طور کلی باید بگوییم که هویت بصری هر برندی شامل تمامی المان‌ها، لوگوها، تصاویر، فونت‌ها، رنگ‌ها، بروشور و کاتالوگ‌ها، طراحی پست‌های اینستاگرامی، کپشن‌های اینستاگرامی و… می‌شوند. اینها تمامی راه‌هایی هستند که می‌توانند هر برندی را به طور مشخص و مخصوصی در ارتباط با مخاطب و یا بهتر است بگوییم مشتری قرار می‌دهد.

این کار، نوعی تبلیغات، آن هم به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن است، تا بدون ارائه مستقیم و برجسته امتیازات و ویژگی‌های برند بتوان مخاطب را به صورت کاملا ناخودآگاه با برند مربوطه همراه کرد. به همین دلیل هم هست که با استفاده از برندسازی و هویت بصری پیج اینستاگرام می‌توان همچنان در میان دریایی از محتواهای تولید شده در اینستاگرام، همچنان پابرجا بوده و مخاطبان خود را حفظ کرد.

هویت بصری دیجی کالا

https://www.instagram.com/digikalacom

هویت بصری در اینستاگرام

از آنجایی که امروزه اینستاگرام به یکی از فعال‌ترین و مهم‌ترین پلت فرم‌ها و بسترهای شغلی برای هر کسب و کاری به حساب می‌آید یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین بخش‌های مشخص و عرضه کردن هویت بصری به این شبکه اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز ایجاد یک استراتژی برندسازی و هویت بصری در صفحه اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

هویت بصری اسنپ فود

https://www.instagram.com/snappfood_ir

هویت بصری هر برندی بخش مهمی از فرآیند برندسازی آن را تشکیل می دهد که مخاطب را از نظر بصری، شرطی کرده و با ارائه المان‌ها و مشخصه‌هایی بصری به سمت برند مورد نظر هدایت می‌کند. معمولا هویت بصری در اینستاگرام هر برندی با عناوین و عناصر مشخصی ارائه می‌شود. در ادامه به بررسی این عناصر می‌پردازیم.

پست طراحی شده برای نمایش محصولات پوشاک مردانه

https://www.instagram.com/p/CHVrgsmgoMI

لوگو و طراحی پیج اینستاگرام

بخش مهمی از برندسازی و هویت بصری اینستاگرام به طراحی لوگو باز می‌گردد. این موضوع تا حدی مهم است که گاهی در تفکر عام، لوگو و هویت بصری با هم اشتباه می‌شوند. به طور کلی در فرآیند برندسازی پیج اینستاگرام بهتر است که لوگو، نوع فعالیت را به مخاطب نشان دهد و به گونه‌ای باشد که در خاطر و ذهن او ماندگار باشد.

به همین دلیل هم لازم است که لوگوی هر برند از چند ویژگی کلی برخوردار باشد:

  • ارتباط مشخص با مخاطب و نشان دادن فعالیت برند
  • سادگی و جذابیت بصری و دوری از پیچیدگی‌های اضافی
  • مشخص و به دور از مد روز بودن
  • قابلیت طراحی با قالب‌های اندازه و رنگی متفاوت

قرار دادن یک لوگو و یا مشخصه ثابت برای هر برندی به مخاطبین، کاربران و یا بهتر است بگوییم مشتریان کمک می‌کند که در کمترین زمان ممکن با یک ارتباط بصری، برند موردنظر را در میان دیتاهای گسترده دریافتی خود پیدا کند.

هویت بصری پیج کامان

https://www.instagram.com/p/CGQGGagg3VT

نقش کپشن در شخصیت سازی و مدیریت پیج اینستاگرام

بخش دیگری از هویت بصری پیج اینستاگرام هر برندی را کپشن او نشان می‌دهد. به همین دلیل هم لازم است که هر برندی با زبان مشخص خود، آن هم به دور از پیچیدگی‌های اضافی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

در چنین شرایطی استفاده از لحن مشخص، عبارات مشترک و… همه و همه می‌توانند در به یاد ماندن و تاثیرگذاری برند شما در ذهن مخاطب تاثیرگذار باشند. استفاده از برخی ایموجی‌های مشخص، شعارهای تبلیغاتی و یا هشتگ‌های مشخص هر برند نیز برخی از استراتژی‌های هویت بصری پیج اینستاگرام آن برند را تشکیل می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: ۱۵ تا از رایج ترین روش های تولید محتوا در اینستاگرام فارسی و ایرانی

هویت بصری برند همراه اول

https://www.instagram.com/p/CHxIXdTBrd3

رنگ در برندسازی پیج اینستاگرام

شاید بتوان گفت که تاثیر رنگ در هویت بصری پیج اینستاگرام بیشتر از لوگو خواهد بود. به همین دلیل هم هست که بسیاری از برندها در پیج اینستاگرام خود رنگ‌های مشخص و تعیین‌شده‌ای را برای خود مشخص می‌کنند، تا جایی که مخاطبان، هر جایی که با آن رنگ‌ها رو به رو شوند ناخودآگاه آن برند را به یاد می‌آورند. این موضوع در انتخاب ناخودآگاه یک محصول مشخص در میان محصولاتی دیگر از سایر برندها نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

در چنین شرایطی هر برندی، رنگ‌های سازمانی انتخاب می‌کنند و بر اساس آن نیز ساختار هویت بصری مشخصی را برای خود ساخته‌اند. به همین دلیل هم هست که در ذهن همه ما، هر برندی با توجه به هویت بصری خود، رنگ مشخصی دارد و از سایر برندها تفکیک شده است.

طراحی پست اینستاگرام برند شیبا

https://www.instagram.com/shibajellygum

طراحی استوری در اینستاگرام

امروزه یکی از مهم‌ترین و اولین بخش‌ها در هر صفحه‌ای را استوری‌ها و هایلایت‌های آن تشکیل می‌دهند، چرا که اولین و در دسترس‌ترین المان‌هایی هستند که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند. طراحی مشخصی از استوری‌ها و همین‌طور هایلایت‌ها می‌تواند هر برندی را به طور شاخص برجسته کرده و در ایجاد هویت بصری پیج اینستاگرام او موثر باشد.

به همین دلیل است که در برخی از شرایط با تماشای چند استوری، آن هم بدون توجه به نام پیج و تنها با توجه به نوع طراحی، رنگ، نوشته‌ها و… می‌توان حدس زد که این استوری مربوط به کدام صفحه و برند است.

به اشتراک گذاری

One Comment

  1. مریم محمدی

    نکات بسیار خوبی را گفتید، تاثیر روانشناسی رنگ نیز در برندینگ و پیج اینستاگرام هم بسیار مهمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *