طراحی پروفایل اینستاگرام کسب‌وکارها؛ هوم‌پیج جدید شما

پروفایل اینستاگرام | آبدین

باید اعتراف کنیم که این روزها مشتری‌ها و مصرف‌کننده‌ها به‌جای گوگل، در اینستاگرام نیازهای خود را جستجو می‌کنند. به همین دلیل حالا پروفایل اینستاگرام در حکم یک هوم‌پیج (صفحه اصلی وب‌سایت) برای شما است؛ همان ویترین کسب‌وکارتان. همان‌طور که هدف وب‌سایت‌تان تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری است، از پروفایل اینستاگرام‌تان هم انتظار می‌رود بازدیدکننده‌ها را به فالوئر (دنبال‌کننده) تبدیل کند.

به‌خاطر اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله آبدین به چگونگی بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام برای جذب فالوئر بیشتر بپردازیم. خودتان بهتر می‌دانید که فالوئرهای عاشق بهتر از پرسه‌زن‌های بی‌اثر هستند. پس به سوی جذب عاشقان وفادار…

چرا ارزش پروفایل اینستاگرام به‌اندازه هوم‌پیج وبسایت شما است؟

درست همان‌قدر که برای طراحی صفحه اصلی وب‌سایت خود وقت و انرژی و دقت می‌گذارید، باید برای پروفایل اینستاگرام‌تان هم تلاش کنید؛ از نوشتن کپی‌رایت‌های جذاب و انتخاب تصاویر باکیفیت و اثرگذار گرفته تا بهینه‌سازی برای افزایش نرخ تبدیل.

درست است که اینستاگرام بیشتر با حال‌وهوای شخصی شروع شد، اما به‌مرور به جایی برای معرفی کسب‌وکارها تبدیل شد. بنابراین وقت آن رسیده که شما هم اینستاگرام خود را برای فروش بیشتر، جذب فالوئر و برندسازی بهینه کنید.

اینستاگرام به موتور جستجوی مدرن هزاره جدید تبدیل شده؛ جایی که نتایج جستجو تصاویر زیبا است و تعداد فالوئرها می‌توانند به‌عنوان مهر تأیید باشند.

فرض کنید می‌خواهید سفری به یزد داشته باشید، چه جایی بهتر از اینستاگرام برای بررسی مکان‌های دیدنی آن؟

خیلی راحت با جستجوی هشتگ یا موقعیت مکانی می‌توانید درباره مقاصد گردشگری خود تصمیم‌گیری کرده و هتل یا اقامتگاه موردنظرتان را بر اساس تصاویری که مهمان‌های واقعی‌شان از آن‌ها منتشر کرده‌اند، انتخاب کنید نه تصاویر مصنوعی و خوش‌رنگ‌ولعابی که خودشان از خودشان منتشر کرده‌اند. حتی با دیدن استوری‌های لوکیشن می‌توانید آخرین و به‌روزترین وضعیت این مکان‌ها را ببینید.

نتایج جستجو در اینستاگرام برای خیلی‌ها واقعی‌تر و قابل‌باورتر از گوگل است؛ چون به‌جای تصاویر تبلیغاتی وب‌سایت‌ها می‌توانند محصولات را در زندگی واقعی ببینند.

با مشاهده تصاویر یا مکان‌های تگ‌شده از یک برند، به‌راحتی می‌توان به حس و تجربه مشتریان نسبت به آن برند پی برد.

همه این موارد به اهمیت داشتن یک پروفایل زیبا و کامل در اینستاگرام اشاره می‌کنند. ممکن است بگویید فالوئرهای کنونی‌تان احتمالاً هیچ‌وقت به پروفایل شما سر نمی‌زنند؛ اما فالوئرهای آینده شما حتماً آن را می‌بینند و در واقع تنها شانس شما برای ترغیب آ‌ن‌ها به فالوکردن‌تان است.

اگر قانع شدید که دستی به سر و روی پروفایل‌تان بکشید، ما اینجاییم تا به شما بگوییم چگونه؟

بیوی اینستاگرام = اولین برخورد یا همان Above the Fold

وقتی بازدیدکننده‌ای وارد وب‌سایت شما می‌شود، مسلماً ترجیح او و شما این است که در نگاه اول بفهمد کی هستید و چه می‌کنید، بدون اینکه نیاز باشد اسکرول کرده و به قسمت‌های پایین صفحه برود. به محتوای بالای صفحه وب‌سایت شما می‌گویند: “Above the Fold” و عین این تجربه باید در پروفایل اینستاگرام شما نیز تکرار شود.

فضای بیوی اینستاگرام محدود است و شما فرصت کمی دارید تا خود را به بازدیدکنندگان معرفی کنید. بنابراین از اهمیت این قسمت غافل نشوید.

توجه! در بیو به‌جای اینکه فقط از خودتان بگویید، روی مشتری هدفتان تمرکز کنید که چه چیزی در مورد شما برایش جذاب است. به قول معروف اگر می‌خواهید مدیر یا کارآفرین خوبی باشید، اول باید شنونده خوبی باشید.

اگر به‌جای محصول، خدمات می‌فروشید، در بیوی اینستاگرام خود چیزی به بازدیدکننده ارائه دهید که دنبالش است؛ روش‌های ارتباط با شما.

لینک در بیوی اینستاگرام = دکمه کال تو اکشن (CTA)

دکمه فراخوان اصلی (Call to Action) در وب‍سایت شما چیست؟
اگر فروشگاه اینترنتی آنلاین باشید، احتمالاً دکمه «خرید»، فراخوانی است که بازدیدکنندگان را تشویق به کلیک می‌کند. اگر در زمینه تکنولوژی فعالیت دارید، CTA شما می‌تواند ثبت‌نام کاربران جدید باشد. اگر عکاس آزاد هستید، انتظار نهایی‌تان از بازدیدکنندگان این است که پورتفولیو یا اطلاعات تماستان را ببینند.

درست مثل وب‌سایت‌تان، پروفایل اینستاگرامتان هم باید کال تو اکشن داشته باشد و دقیقاً همان کاری را انجام دهد که در وب‌سایت خود انتظار دارید.

شک دارید چه CTA برای اینستاگرام خود انتخاب کنید؟ به اهداف خود از اینستاگرامتان فکر کنید و اینکه از فالوئرهایتان چه انتظاری دارید؛ می‌خواهید از شما خرید کنند یا در خبرنامه ایمیلی شما عضو شوند؟

راستی فراموش نکنید به فالوئرهای خود بگویید لینکی که در بیوی خود قرار داده‌اید چیست؛ برای این کار آخرین خط بیو را به معرفی لینک یا همان متن دکمه فراخوان اختصاص دهید.

هایلایت‌های استوری‌ها در اینستاگرام = صفحات وب‌سایت

هایلایت‌های استوری‌های اینستاگرام، روشی خلاقانه و اثرگذار برای کسب‌وکارها است تا داستان‌های خود را روایت کنند، فالوئرهای بیشتر جذب کنند و در نهایت فروش بهتری داشته باشند.

هر هایلایت می‌تواند نقش یکی از دسته‌بندی‌های وب‌سایت شما را داشته باشد؛ برای مثال «درباره ما» یا هر عنوان دیگری که بر اساس نوع کسب‌وکارتان می‌توانید داشته باشید.

اگر یک فروشگاه آنلاین پوشاک هستید، درست مثل صفحات وب‌سایت‌تان می‌توانید هایلایت‌هایی با عناوین شلوار، پیراهن، بلوز، کفش، اکسسوری و غیره داشته باشید. در واقع دسته‌بندی‌های وب‌سایت شما می‌توانند الهام‌بخش هایلایت‌های اینستاگرامتان باشند.

یا اگر خدماتی ارائه می‌دهید؛ مثلاً آرایشگر مو هستید، می‌توانید نمونه‌کارهای کوتاهی، رنگ، اکستنشن یا درست‌کردن مو را در هایلایت‌های اینستاگرامتان تفکیک کنید.

هر هایلایت را مانند کانالی برای بازاریابی کارهای خود در نظر بگیرید؛ دوست دارید بازدیدکننده‌ها از کدام خدمات شما سریعاً باخبر شوند، حتی اگر شما را فالو نکنند؟

هویت بصری پروفایل اینستاگرام = برندسازی

همان‌طور که قبل از این هم اشاره کردیم، هویت بصری و زیبایی پروفایل اینستاگرام، اولین شانس شما در جذب فالوئرها یا مشتریات بالقوه است.

پروفایل اینستاگرام دقیقاً مثل وب‌سایت شما باید انعکاسی از برندتان باشد.

دوست دارید مردم درباره کسب‌وکار شما چه احساسی داشته باشند و چه بگویند؟ آیا رنگ غالبی برای برند خود دارید؟ افراد تنها با دیدن تصاویر شما می‌توانند هویتتان را تشخیص دهند؟

این روزها کسب‌وکارهای زیادی در اینستاگرام دارای هویت بصری خاص خودشان هستند؛ اما این دلیل نمی‌شود شما بخواهید از آن‌ها پیشی بگیرید یا برای جذاب‌کردن پروفایلتان اغراق کنید. فقط کافی است هویت خودتان را داشته باشید؛ چه روشن و سفید، تیره و روستیک یا رنگی‌رنگی، تنها یک رویکرد را دنبال کنید.

اگر می‌خواهید تم یکسانی را در صفحه پروفایل خود دنبال کنید، یکی از روش‌ها استفاده از فیلتر یا فرآیند ویرایش مشابه برای هر تصویر است.

خوشبختانه با امکان آرشیوکردن پست‌ها در اینستاگرام، می‌توانید پست‌هایی را که با تم کلی صفحه شما هم‌خوانی ندارند یا تصاویری را که نمی‌خواهید همیشه روی پروفایلتان بمانند، پنهان کنید. با این ویژگی مجبور نیستید تصویر را پاک کنید و پست با لایک‌ها، کامنت‌ها و آنالیزهایش برای خودتان حفظ می‌شود.

 خب این هم از نکات کلی که برای داشتن یک پروفایل فالوئردوست و مشتری‌ساز نیاز دارید.

در مقالات بعدی درباره هرکدام از این مباحث جداگانه و به‌طور مفصل صحبت می‌کنیم.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *