۹ شاخص مهم برای اندازه‌گیری و افزایش سئو سایت

این روزها کسب‌وکارهای اینترنتی روز به روز در حال گسترش هستند و رقابت سخت و سخت‌تر می‌شود. برنده‌ی این رقابت کسی است که خود را بهتر به گوگل بشناساند. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل این روزها به رکن اصلی در کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی چند شاخص مهم برای بررسی، اندازه‌گیری و افزایش سئو سایت می‌پردازیم.

۱. نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

تقریباً برای هر کسب‌وکاری هدف نهایی استراتژی‌های سئو، بازگشت سرمایه (ROI) است. بازده سرمایه‌گذاری، نشان‌گر سود مالی حاصل از یک سرمایه‌گذاری است. در واقع، این یک اندازه‌گیری و مقایسه از آنچه که صرف می‌کنید و آنچه که به دست می‌آورید است.

اهمیت بالای پی‌گیری بازگشت سرمایه در استراتژی سئو یک دلیل بسیار ساده دارد و آن این است که بهترین معیار برای سنجش موفقیت این است که شما در مقایسه با مقدار پولی که خرج کرده‌اید، مقدار بیشتری پول در حساب بانکی خود ذخیره کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که دست‌یابی به این مهم زمان‌بر خواهد بود و می‌تواند ۶ تا ۱۲ ماه به طول بینجامد.

جانمایی هدف بازگشت سرمایه خود را بشناسید و تنها در این صورت است که می‌توانید عملکرد خود را بسنجید و بهبود آن را درک کرده و گزارش دهید. می‌توانید بازگشت سرمایه خود را بر اساس سرمایه‌گذاری که در سئو کرده‌اید و درآمدهایی که به دست آورده‌اید، ارزیابی کنید.

۲. نرخ تبدیل (فروش و سرنخ)

اگرچه بازده مالی شاخص اصلی است که بسیاری از کسب‌وکار‌ها روی آن تمرکز کرده‌اند، اما به‌طور حتم دست‌یابی به نتیجه‌ای ملموس نیاز به زمان دارد. به همین دلیل، نباید فقط به شاخص بازگشت سرمایه (ROI) تکیه کنید.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب‌سایت یا کسب‌وکار شما، هدف موردنظرتان را انجام می‌دهند.

اندازه‌گیری و پی‌گیری تبدیل‌های ارگانیک (فروش، لید یا سرنخ، یا هر دو بسته به نوع کسب‌وکار شما) یک روش ثابت برای به‌تصویرکشیدن موفقیت است. به هر حال، افزایش در جذب نرخ تبدیل ارگانیک به‌راحتی نشانه‌ای از تلاش شما خواهد بود.

فقط مطمئن شوید که قبل از شروع کار در یک کمپین درک درستی از شاخص تبدیل داشته باشید. در غیر این صورت، به‌تصویرکشیدن افزایش نرخ تبدیل در مقایسه با نرخ کنونی کسب‌وکار موردنظر بسیار دشوار خواهد بود.

به این منظور یک استراتژی ساده اما کاربردی این است که در سه ماه قبل از شروع کمپین خود از مقدار نرخ تبدیل میانگین بگیرید. از این میانگین به‌عنوان معیاری برای اندازه‌گیری بهبود تبدیل استفاده کنید. می‌توانید نرخ تبدیل را در گوگل آنالیتیکس زیر نظر داشته باشید.

نرخ تبدیل در سئو

۳. دیده‌شدن ارگانیک

با برگشتی دوباره به این جمله که دست‌یابی به نتیجه‌ای ملموس از بازدهی مالی ناشی از سئو نیاز به زمان دارد، یک شاخص اصلی که با استفاده از آن می‌توانید رشد کسب‌وکار خود را زیر نظر بگیرید، دیده‌شدن ارگانیک (Organic Visibility) است. این شاخص را به دو طریق می‌توان سنجید و گزارش کرد.

به‌تصویرکشیدن رشد ایمپرشن در سرچ کنسول گوگل اولین راه است.

ایمپرشن در سئو

این رویکرد یک روش بسیار خوب به‌منظور نشان‌دادن رشد در «دیده‌شدن» است. ایمپرشن نشان‌دهنده مقدار جستجوهایی هستند که سایت شما برای آن‌ها نشان داده شده است؛ حتی اگر منجر به کلیک نشود. این موضوع به این دلیل است که شما عملاً شاهد بهبود رتبه برای یک کلمه کلیدی خاص هستید، اما این بهبود رتبه هنوز به جذب کلیک منجر نشده است.

از طرفی هم افزایش در ایمپرشن نشان‌دهنده افزایش در دیده‌شدن ارگانیک و معیار بسیار ایده‌آلی به‌منظور سنجش رشد پیوسته کسب‌وکار است.

روش دیگر اما سخت‌تر البته برای ما ایرانی‌ها، به‌منظور سنجش شاخص دیدپذیری ارگانیک استفاده از ابزار ارگانیک سرچ در SEMrush است. با استفاده از این ابزار خواهید دید که چگونه دیدپذیری شما برای کلمه کلیدی‌های ایندکس‌شده در گذر زمان تغییر کرده است.

۴. نشست‌ها یا سشن‌های ارگانیک

رشد در ایمپرشن‌های ارگانیک باید به افزایش نشست یا سشن‌های ارگانیک منجر شود و در واقع از اینجا است که شما می‌توانید تأثیر استراتژی سئویی که به کار گرفته‌اید را به تصویر بکشید.

هنگامی که تلاش‌های شما در زمینه سئو به ثمر نشست، یکی از معیار‌های کلیدی که با استفاده از آن می‌توانید تأثیر سئو را مشاهده کنید، نشست‌های ارگانیک یا همان ترافیک است.

به‌زبانی ساده؛ ایمپرشن‌ها در نهایت منجر به ترافیک بیشتر ورودی به سایت می‌شوند و ترافیک‌ها نیز به افزایش نرخ تبدیل منجر می‌شوند. از این رو به طریقی می‌توان شاهد افزایش در نشست یا سشن‌های ارگانیک بود که در واقع نشانه‌ای از بهبود در بازگشت سرمایه استراتژی سئوی شما است.

اندازه‌گیری نشست‌های ارگانیک از طریق گوگل آنالیتیکس بسیار ساده است؛ اما به دلیل پی‌گیری شاخص‌های کلیدی سئو توصیه می‌شود که روی داده‌های گوگل سرچ کنسول متمرکز شوید؛ زیرا این داده‌ها به شما امکان می‌دهد تا ورودی‌های مستقیم یا همان برند سرچ را از داده‌های خود مستثنی کنید و به‌طور جداگانه کلیک‌های ارگانیک روی کلمات کلیدی غیربرند را بررسی کنید.

مستثنی‌سازی کلمات کلیدی غیربرند از برند سرچ‌ها اقدامی ضروری است؛ زیرا در غیر این صورت داده‌ها دقیق نخواهند بود.

به این منظور در سرچ کنسول خود وارد بخش Search results در قسمت Performance شوید. در قسمت بالایی رو گزینه NEW کلیک کنید تا بتوانید فیلتری اضافه کنید که برندسرچ‌ها را از داده‌ها حذف کند.

فیلتر کردن برند در سرچ کنسول

بعد از انتخاب گزینه NEW روی گزینه « Queries» کلیک کنید.

در تب FILTER گزینه « Queries not containig» را انتخاب کنید. در قسمت پایینی هم نام برند خود را مانند نمونه به صورت انگلیسی و فارسی وارد کنید. در واقع باید دو بار این عملیات را طی کنید؛ زیرا بسیاری ممکن است سایت شما را به زبان انگلیسی و بسیاری هم به زبان فارسی در گوگل سرچ کنند.

تنظیمات سرچ کنسول

نکته مهم در خصوص تحلیل نشست‌های ارگانیک توجه به بازه زمانی مدنظر است. اطمینان حاصل کنید که در مقایسه‌ای که صورت می‌دهید، یک بازه زمانی یکسان را مشخص کنید.

۵. سرچ‌های برند و غیر برند

وقتی که شما در حال مستثنی‌کردن سرچ‌های برند به‌منظور بررسی تأثیر استراتژی سئوی خود روی ترافیک ارگانیک هستید، تغییر در درصد سرچ غیربرند خود معیار مهم دیگری به‌منظور پی‌گیری موفقیت و پیشرفت است. برای برررسی این تغییرات می‌توانید از فیلترنویسی گوگل سرچ کنسول یا از ابزار تخصصی تحلیل ارگانیک سایت SEMrush استفاده کنید.

۶. رتبه بندی کلمات کلیدی

اگرچه شاید رتبه بندی کلمات کلیدی مانند دیگر شاخص‌های سئو که به آن‌ها اشاره کردیم، مهم نباشد اما قطع به یقین استفاده‌های خود را دارد و توصیه می‌شود حتماً کلمات کلیدی اصلی خود را رصد کنید. تفاوت رتبه بندی کلمات کلیدی در دنیای امروز نسبت به چند سال قبل در اصطلاح جستجوی معنایی خلاصه می‌شود. در واقع امروز یک صفحه از یک محتوای خاص برای بیش از صدها یا شاید هزاران کلمه کلیدی دارای رتبه باشد. از این رو رصد کلمات کلیدی دیگر مانند قبل نیست؛ اما باز هم فواید خود را برای نشان‌دادن پیشرفت دارد.

۷. بک لینک

بدون شک بک لینک یکی از ۱۰ فاکتور اصلی گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها است و هیچ نشانه‌ای از تغییر در این اصل به این زودی‌ها وجود ندارد. باید سلامت لینک‌های خود را بررسی کنید و فاکتورهای زیر را در این خصوص مدنظر داشته باشید.

  • تعداد کل بک لینک ها
  • تعداد کل دامین‌های ارجاعی
  • تعداد لینک‌های ازدست‌رفته
  • تعداد لینک‌های گرفته‌شده
  • لینک‌های سمی

۸. نرخ کلیک ارگانیک

نرخ کلیک (CTR) به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌شود. واقعیت این است که هر چقدر نرخ کلیک ارگانیک شما بهتر باشد، قاعدتاً کاربران بیشتری روی آدرس شما در نتایج گوگل کلیک خواهند کرد. این شاخص را باید در مورد صفحات و کوئری‌ها بررسی کنید. نرخ کلیک نشان‌دهنده درصدی از کاربران است که بعد از دیدن سایت شما در نتایج گوگل روی آن کلیک می‌کنند.

بررسی نرخ کلیک

۹. نرخ پرش

نرخ پرش (Bounce Rate) نیز یک معیار مهم دیگر برای سنجش درگیری کاربران واردشده به سایت شما است. از طرفی هم این فاکتور وسیله خوبی برای درک این موضوع است که صفحه و محتوای شما تا چه اندازه با کلمات کلیدی که برای آن رتبه‌بندی شده است، در ارتباط است.

بررسی نرخ پرش

سخن آخر

استراتژی سئو که به‌منظور بهبود یک کسب‌وکار اینترنتی به کار گرفته می‌شود، در نهایت باید موجبات لازم برای پیشرفت و رشد آن را فراهم کند. در غیر این صورت استراتژی اشتباه و باید اصلاح شود. در این مقاله به شاخص‌های مهم برای بررسی و افزایش سئو سایت اشاره شد که هر یک از آن‌ها به‌تنهایی دنیای خود را دارند.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *