راههای افزایش فروش فروشگاه با کمک SWOT، اینجوری حتما موفق‌تر میشی!

روش swot

در بسیاری از شرایط برای خیلی از کسانی که به نوعی در حوزه کسب و کار خود دچار بی‌نظمی و یا فاصله زیاد با هدف هستند پیش می‌آید که هر چه تلاش می‌کنند و برنامه‌ریزی‌های مختلفی را پیش می‌گیرند همچنان به نتیجه‌ای که می‌خواهند نمی‌رسند. در چنین شرایطی، دنیای مارکتینگ راه‌حل‌های مختلفی را پیش روی افراد قرار می‌دهد که یکی از آن راه‌های افزایش فروش فروشگاه با کمک SWOT است. در این مطلب با ما همراه باشید تا در این رابطه برایتان بیشتر بگوییم.

معنای روش SWOT

معنای روش SWOT چیست؟

SWOT در واقع مخفف کلماتStrengths  به معنی نقاط قوت، Weaknesses  به معنای نقاط ضعف، Opportunities  به معنای فرصت‌ها و همین‌طور Threats به معنای تهدیدهاست. این تکنیک و روش در واقع می‌خواهد به بازاریابان کمک کند تا بتوانند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند، فرصت‌هایی که پیش روی آنها قرار می‌گیرد را بشناسند و تهدیدهای احتمالی را نیز با روش‌های درست و مؤثری مدیریت نمایند.

مطالب مرتبط:
بهترین آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ، ابرقدرت های جهان را اینجا ببینید
چگونه در بحران کرونا محصول و خدمت مان را بیشتر بفروشیم؟

تجزیه و تحلیل

تحلیل SWOT به چه معناست؟

به طور کلی باید بگوییم که در راه‌های افزایش فروش اینترنتی تحلیل و آنالیز SWOT، در واقع یکی از تکنیک‌های بسیار مؤثری است که می‌تواند هم عوامل بیرونی و هم عوامل درونی را مورد توجه قرار داده و به بازاریابان کمک کند که از آنها به نفع خودشان استفاده نمایند. این روش در واقع فرآیند مفیدی است که می‌تواند رشد و پیشرفت کسب و کارها را به مراتب افزایش داده و خطرات لازم را نیز به آنها نشان دهد.

مزایای SWOT

مزایای روش تجزیه و تحلیل SWOT

همان‌طور که گفته شد، این روش در دنیای مارکتینگ به عنوان یکی از بهترین راه‌های افزایش فروش در فروشگاه به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز می‌توان حدس زد که مزایای بسیاری را به دنبال داشته باشد. حالا بیایید ببینیم که اصلاً استفاده از این روش، چه مزایایی را با خود به دنبال خواهد داشت:

  • شما را به حرکت واداشته و رویابافی‌تان را فعال می‌سازد: این روش به عنوان یک گام مهم به شما کمک می‌کند که با یک نقشه درست و هوشمندانه به سوی رویاهایتان قدم بردارید و ابتکارات خود را به دارایی‌هایتان تبدیل کنید.
  • شما را مجبور می‌کند که متغیرهایتان را تعریف کنید: به جای اینکه فقط وارد برنامه‌ریزی و اجرا شوید می‌توانید از تمامی دارایی‌ها و موانع خود باخبر شده و آنها را تعریف کنید. در نتیجه‌ این  کار می‌توانید به دیدگاه کامل‌تری دست یابید.
  • به شما کمک می‌کند که نسبت به خود، دید انتقادی پیدا کنید: با این کار می‌توانید نقاط ضعف و تهدیدها را بهتر بشناسید و برای بهبود آنها تلاش بیشتری کنید. در نتیجه شانس موفقیت بیشتری نیز پیدا خواهید کرد.
  • باعث می‌شود که برنامه‌ریزی‌های کتبی داشته باشید: با این کار می‌توانید در گذر زمان، تحلیل‌های SWOT خود را بررسی کنید و روند رشد خود را دریابید.
مراحل SWOT

مراحل افزایش فروش با روش SWOT

همان‌طور که اشاره کردیم این روش برای افزایش فروش اینترنتی دارای ساختار مشخصی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

نقاط قوت در روش SWOT

برای افزایش فروش اینترنتی قبل از هر چیز لازم است که نقاط قوت خود را پیدا کنید. برای این کار هم ببینید که کسب و کار شما دقیقاً چه مزیت‌هایی را برای مشتریانتان به همراه دارد؟ چه کاری را بهتر از سایر کسب و کارها انجام می‌دهید؟ چه ویژگی در شما وجود دارد که نسبت به رقبا یک امتیاز به حساب می‌آید؟

نکته مهم اینجاست که بررسی نقاط قوت باید در مقایسه با سایر رقبا شکل بگیرد. این یعنی نقاط قوت شما نسبت به سایر کسب و کارهاست که به کار می‌آید! به همین دلیل نیز با یک بررسی دقیق و کامل باید ببینید که چه عواملی باعث تفاوت شما با سایر برندها و کسب و کارها شده و به نوع به عنوان برگ برنده‌تان به شمار می‌آیند؟

بررسی نقاط ضعف

نقاط ضعف در روش SWOT

حالا می‌رسیم به دومین مرحله و بررسی نقاط ضعف برای افزایش فروش اینترنتی. برای این کار هم لازم است که پاسخ چند سوال کلی و مهم را پیدا کنید:

  • لازم است که در چه زمینه‌ای، کار خود را بهتر کنید؟
  • چه ویژگی در شما موجب کاهش فروشتان می‌شود؟
  • مشتریان معمولاً نقاط ضعف شما را در چه چیزی می‌بینند؟
  • کسب و کار شما از بیرون چه شکلی است و چه اشکالاتی دارد؟

ارزیابی فرصت‌ها در SWOT

مرحله سوم بررسی و ارزیابی فرصت‌هایی است که پیش روی شما قرار دارد. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که دستیابی به این فرصت‌ها و استفاده از آنها نیازمند آن است که دو مرحله قبلی را به خوبی طی کرده باشید. با این کار می‌توانید با آگاهی به مراتب بیشتری نسبت به خود و همین‌طور محیط اطرافتان، فرصت‌ها را ارزیابی کرده و مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید هوشمندانه پیش بروید و از فرصت‌هایی که شاید تنها یک بار در خانه‌تان را می‌زنند بی‌تفاوت نگذرید!

بررسی تهدیدها

بررسی تهدیدها در روش SWOT

مرحله آخر مربوط به زمانی است که شما می‌توانید تهدیدها را بشناسید، آنها را بررسی کنید و در نهایت نیز به فرصت تبدیل نمایید. برای این کار لازم است که چند سوال کلی را از خود بپرسید و جواب‌هایی دقیق، درست و قانع‌کننده برایشان پیدا کنید:

امکان قرارگیری چه موانعی سر راه شما وجود دارد؟

  • آیا بدهی پرداخت‌نشده دارید؟
  • آیا استانداردهای کاری‌تان در حال تغییر است؟
  • آیا نقطه ضعفی دارید که از طریق آن بتوان به شما ضربه زد؟
  • آیا تغییرات بازار و حتی دولت می‌تواند برای شما به عنوان یک تهدید به حساب آید؟
به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *