چگونه در بحران کرونا محصول و خدمت مان را بیشتر بفروشیم؟

شیوع ویروس کرونا تأثیرات بسیاری را در کسب و کارهای سراسر جهان گذاشته است. این موضوع با حساسیت و تحریک‌پذیری بالای اقتصاد کشور ما، کسب و کارهای ایرانی را به مراتب بیشتر از سایر کشورها تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. با این حال، کسب و کارهای آنلاین و یا به مفهوم کلی، دیجیتال مارکتینگ در این شرایط، فرصت بیشتری برای رشد پیدا کرده‌اند.

طبیعی است که تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها انکارناپذیر است، اما در بسیاری از شرایط می‌توان با کمی تدبیر و برنامه‌ریزی افزایش فروش در دوران کرونا را به ثمر رساند. در این مطلب از وب‌سایت آبدین با شما هستیم تا دقیقاً به همین موضوع بپردازیم و ببینیم که چگونه در بحران کرونا محصول و خدمتمان را بیشتر بفروشیم؟

تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها

تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها

تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها در پی تمام اتفاقات و رویدادهای ناشی از آن بروز پیدا کرد، چیزهایی مثل قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی فروشگاه‌ها و مراکز خرید، لغو سفرها، بسته شدن مرز کشورهای مختلف، اعمال محدودیت‌هایی در واردات و صادرات، نوسانات شدید قیمت‌ها در بازار، تأمین نشدن به‌موقع مواد اولیه و محصولات موردنظر صنایع مختلف و…

با توجه به تمامی این مسائل می‌توان انتظار داشت که مرحله جدید و یا بهتر است بگوییم رشد یافته تری از کسب و کارها وارد کار شوند. در چنین شرایطی که بسیاری از کسب و کارها خود را در آخر خط تصور می‌کنند و از کرونا به عنوان اولین عامل ورشکستگی خود یاد می‌کنند، افراد بسیاری از این تهدید به عنوان فرصت بهره می‌گیرند و شرایط مناسب و البته به‌روزی را برای رشد کسب و کار خود دست و پا می‌کنند.

از آنجایی که در روزهای کرونایی، وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسئول، مردم می‌خواهند که در خانه بمانند و تا جای ممکن از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب نمایند، کسب و کارهای معطوف به مراکز خریدی، تفریحی، مذهبی، ورزشی و… با تغییراتی اساسی رو به رو شدند.

در نتیجه بحران کرونا و کسب و کار، بسیاری از آنها با تمرکز بر برطرف کردن نیازهای مشتریان، حتی در این روزها، ارائه غیرحضوری محصولات و خدمات خود را جایگزین خریدهای حضوری کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی: بهترین آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ، ابرقدرت های جهان را اینجا ببینید

فروشگاه ها در روزهای کرونایی

افزایش سود در دوران کرونا

در نتیجه تمامی مسائلی که تا به اینجا عنوان شد، انواع اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌های اینترنتی و همین‌طور پرتال‌ها فروش با استقبال بسیار زیادی رو به رو شده و رشد بسیاری پیدا کردند. به همین دلیل هم هست که فرهنگ خرید حضوری محصولات در میان مردم، کم‌کم دستخوش تغییراتی شده و جای خود را به خریدهای آنلاین دارد.

از خرید مایحتاج روزانه گرفته تا حتی خریدهای غیرضروری، همه و همه در روزهای کرونایی، شکلی اینترنتی به خود گرفتند و در نتیجه تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها، چرخش به رویکرد اینترنتی آنها بود.

افزایش سود در دوران کرونا

در چنین شرایطی است که کسب و کارهای اینترنتی، نه تنها پسرفت و شکست را تجربه نکردند بلکه افزایش سود در دوران کرونا از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این روزها برای آنان به حساب می‌آید.

با این حال حتماً باید به این نکته نیز اشاره کرد که صرفِ فروش آنلاین نمی‌تواند رشد و پیشرفت هر کسب و کاری را تضمین کند. بلکه مهم نحوه ارائه خدمات مبتنی بر فرهنگ عامه مردم است، چرا که همچنان بسیاری از افراد، اعتماد کاملی به خریدهای اینترنتی ندارند.

فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای فروش آنلاین، همان شرطی است که می‌تواند تا حدودی احتمال رشد هر چه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی را فراهم کند. برای این کار هم مسائل متفاوتی همچون در دسترس بودن وب‌سایت اینترنتی، کاربرپسند بودن آن، امکان جستجوی راحت، ارائه بهترین توضیحات برای هر کالا و خدمت، امکان بررسی نظرات کاربران، برخورداری از اپلیکیشن‌های خرید به صورت اختصاصی، نصب راحتی اپلیکیشن‌ها، کاربری راحت وب‌سایت و یا اپلیکیشن و… از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهند بود.

استراتژی های افزایش فروش در دوران کرونا

استراتژی‌های افزایش فروش در دوران کرونا

باید در نظر داشته باشید که مهم‌ترین استراتژی برای افزایش فروش در دوران کرونا تمرکز بر نیاز مشتری و تلاش برای رفع آن نیاز است. به خاطر داشته باشید که برای هر کسب و کار اینترنتی، تأمین نیازهای مشتری به منزله حفظ ارتباط مناسب و حتی همیشگی میان مشتری و فروشنده خواهد بود.

استراتژی ارسال محصولات در دوران کرونا

مسائل مهمی وجود دارد که می‌تواند از میان استراتژی‌های افزایش فروش در دوران کرونا به حساب آید. برای مثال ارائه ساختار لجستیک مناسب برای ارائه و همین‌طور ارائه کالاها، در نظر گرفتن پراکندگی جغرافیایی مشتریان و در نتیجه توزیع مناسب محصولات و خدمات به تمامی نقاط حتی در مناطق خاص، تأمین به‌موقع و سریع محصولات، ارائه خدمات به صورت دقیق و با نهایت مسئولیت‌پذیری، رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی، ارائه قیمت‌های مناسب و همین‌طور تخفیف‌های ویژه و… از جمله مسائلی هستند که استراتژی‌های افزایش فروش در دوران کرونا را بهبود می‌بخشند.

فروش اینترنتی در روزهای کرونایی

به خاطر داشته باشید که پیگیری محصولات و همین‌طور ارسال به‌موقع، سریع، سالم و با بهترین شرایط، مسئله‌ای است که توجه خریداران و مشتریان را به خود جلب کرده و در صورت وجود ضعفی در هر کدام از این موارد، آنها را از خرید اینترنتی پشیمان خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: بهترین روش های طراحی و بستن کمپین تبلیغاتی در سال ۱۳۹۹

استراتژی هزینه های محصولات در دوران کرونا

کسب و کارها در چنین موقعیت‌هایی باید سعی کنند تا هزینه‌های خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند، چرا که بسیاری از فرآیندهای مربوط به خرید و فروش حضوری کاهش پیدا کرده و در نتیجه هزینه‌های آنها نیز کسر می‌شوند.

کسب و کار در زمان ویروس کرونا

در کنار این نیز از دیگر راه‌های افزایش فروش در دوران کرونا اطلاع از موجودی‌های فروشگاه، بررسی میزان درآمد فروشگاه، اطلاع از میزان نقدینگی و… هستند که در این مورد به کار خواهند آمد. کسب و کارها می‌توانند با ارائه طرح‌های تخفیفی، جشنواره‌های فصلی و مناسبتی، کمپین‌های تبلیغاتی، برگزار مسابقات مختلف و… امکانات مناسبی را برای مشتریان خود فراهم کنند تا در نهایت بتوانند محصولات و خدمات را با هزینه‌هایی به مراتب مناسب‌تر و وسوسه‌انگیزتر از خریدهای حضوری تهیه نمایند.

به خاطر داشته باشید که خوش‌قولی، وظیفه‌شناسی، مسئولیت‌پذیری و… از جمله ویژگی‌های مهم برای هر کسب و کار اینترنتی و افزایش فروش در دوران کرونا به حساب می‌آیند. تا جایی که کمبود هر کدام از این موارد می‌تواند در از دست دادن هر کدام از مشتریان تأثیر مستقیمی داشته باشد.

نتیجه‌گیری

با توجه به تمامی توضیحاتی که تا به اینجا ارائه کردیم می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین راه برای افزایش سود در دوران کرونا، ارائه یک استراتژی هوشمندانه و البته مشتری پسند برای کسب و کار آنلاین است. مهم‌ترین عناوین این استراتژی را می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد:

۱- نحوه ارسال محصولات:

  • پشتیانی نقاط مختلف کشور برای ارسال محصولات
  • ارائه بهترین و سریع‌ترین روش ارسال
  • رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ارسال محصولات
  • تحویل سالم، درست و دقیق محصولات

۲- هزینه‌های محصولات و خدمات:

  • استفاده از تخفیف‌های ویژه
  • جشنواره‌های فصلی
  • برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و…

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *